Collegegeld Avans naar 1.984 euro

Volgend studiejaar zal het collegegeld bij Avans 1.984 euro bedragen, zo staat te lezen in de besluitenlijst van het College van Bestuur. Dit studiejaar is het collegegeld 1.951 euro.

Het collegegeld volgt de inflatie. Bovendien is acht jaar geleden besloten dat er jaarlijks 22 euro bij komt. Dat geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om leraren en hbo-docenten naar een hogere salarisschaal te promoveren, zoals het ministerie en de onderwijsinstellingen met elkaar hebben afgesproken.

Wettelijk collegegeld
Studenten betalen het wettelijk collegegeld voor hun bacheloropleiding zolang ze nog geen bachelordiploma in het hoger onderwijs hebben behaald. Hetzelfde geldt voor hun masteropleiding.
Als studenten na hun eerste studie een tweede willen volgen, betalen ze in principe het instellingscollegegeld: dat is het tarief dat universiteiten en hogescholen zelf mogen vaststellen. Bij Avans is dat tarief volgend studiejaar 7.716 euro.