Actievoerders jaar later opnieuw in protestmars naar Maagdenhuis

Actievoerders houden vanmiddag een protestmars naar het Maagdenhuis, het bestuurscentrum van de Universiteit van Amsterdam.

Het is precies een jaar geleden dat het Maagdenhuis werd ontruimd naar een wekenlange bezetting. Het protest van toen leidde uiteindelijk tot het aftreden van collegevoorzitter Louise Gunning.

Democratische vernieuwing gedwarsboomd
Maar er is weinig veranderd, vinden de actievoerders van Humanities Rally en De Nieuwe Universiteit. ‘Sinds de vorige lente hebben deze bestuurders hard gewerkt achter gesloten deuren en geprobeerd de democratische vernieuwing aan de UvA te dwarsbomen’, schrijven ze op Facebook.

‘De universitaire gemeenschap is het zat, net zoals de honderdduizenden mensen die afgelopen week demonstreerden in Brussel en Parijs en daar publieke ruimtes bezetten’, stellen ze verder.

Oligarchen
De werving van nieuwe collegeleden zou ondoorzichtig verlopen, zonder overleg met de academische gemeenschap. ‘Deze oligarchen hebben ons vertrouwen ernstig geschaad en proberen nu onbekommerd terug te keren naar de alledaagse gang van zaken. Dit kunnen wij niet laten gebeuren.’

In een melig filmpje hebben ze de voorzitter van de raad van toezicht, Atzo Nicolaï, gevraagd om de komende bestuursleden vanmiddag te komen voorstellen tijdens de demonstratie.

Volgens Folia, weekblad van de UvA en HvA, is het Maagdenhuis om 14.00 uur op slot gegaan. Medewerkers mochten thuis of op een andere locatie doorwerken.