Hogescholen aarzelen over maatwerkdiploma

Jongeren met een vmbo-diploma en een aantal vakken op havoniveau kunnen straks misschien naar het hbo. Maar dat blijft een uitzondering en geen regel, benadrukken de hogescholen.

Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs wil een zogeheten ‘maatwerkdiploma’ invoeren, kondigde hij begin dit jaar aan. Een vmbo’er mag straks eindexamen doen in havo-vakken en havisten kunnen vakken volgen voor vwo’ers. Goed nieuws voor leerlingen die misschien heel erg goed zijn in wiskunde maar slecht in Engels.

Talenten benutten
In principe vinden de hogescholen het goed ‘om talenten van kinderen optimaal te benutten’, zei voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen vandaag tijdens een gesprek in de Tweede Kamer. Maar een maatwerkdiploma mag nooit het recht geven op een plek in het hbo, benadrukte hij ook. Een vmbo’er die een aantal havo-vakken heeft gevolgd krijgt wat hem betreft hooguit een kans om toegelaten te worden.

En dat is eigenlijk verbluffend simpel te regelen. Verlaag de leeftijd voor het aanvragen van een colloquium doctum naar achttien jaar, hield De Graaf Kamerleden voor. Die toets, bedoeld voor iedereen die zonder het juiste diploma wil gaan studeren, kan nu pas afgelegd worden vanaf 21 jaar.

Driejarige bachelortrajecten
Als het maatwerkdiploma werkelijkheid wordt, krijgen hogescholen verder nog te maken met havisten die een aantal vakken op vwo-niveau hebben gevolgd. ‘Voor hen kunnen we ons voorstellen dat zij toegang krijgen tot driejarige bachelortrajecten. Die zijn nu voorbehouden aan vwo’ers’, zei De Graaf daarover.

Ook universiteitenvereniging VSNU wil studenten zonder de juiste papieren niet zomaar toelaten en kan zich voorstellen dat een verlaging van de leeftijd voor het colloquium doctum een goed idee is.

De Tweede Kamer moet nog in debat met staatssecretaris Dekker. Zijn voorstel is om een experiment te starten waarin hij hogescholen en universiteiten de wettelijke ruimte geeft om ‘eenzijdig cognitief begaafde leerlingen’ toe te laten als ze de juiste vakken op het juiste niveau hebben afgerond.