Brexit schrikt internationale studenten af

Als het Verenigd Koninkrijk uit de EU wil stappen, kan dat grote gevolgen hebben voor de Britse hoger onderwijs. Bij internationale studenten wordt het land dan minder populair.

Uit onderzoek van adviesbureau Hobsons blijkt dat 47 procent van de internationale studenten het ‘minder aantrekkelijk’ vindt om in het Verenigd Koninkrijk te gaan studeren wanneer dit de EU zou verlaten. Voor 17 procent van de studenten is een afgescheiden Verenigd Koninkrijk juist aanlokkelijker, de rest maakt het niet uit.

Uitwisseling duurder
Vooral studenten uit Europese landen zien de Brexit niet zitten (82 procent). Logisch, vindt Neth-ER, de vertegenwoordiging van het Nederlands hoger onderwijs in Brussel. Mocht er een Brexit volgen, dan zou het heel goed kunnen dat bepaalde beurzenprogramma’s, zoals de Erasmusbeurs, vanuit de EU worden stopgezet. En dat maakt een uitwisseling duurder voor Europese studenten.

Het Verenigd Koninkrijk zou dat kunnen oplossen door zelf beurzen aan te bieden, of door – net als Zwitserland – een geassocieerd land te worden. Dit houdt in dat een land geld betaalt aan Europa om op bepaalde gebieden alsnog mee te mogen doen, zoals bijvoorbeeld onderwijs.

Ijskast
Het is de vraag of de EU hiermee akkoord zal gaan. Het is niet onwaarschijnlijk dat Europa dit verzoek even in de ijskast plaatst, waardoor beurzenprogramma’s en samenwerkingen de eerste periode niet toegankelijk zullen zijn, zegt beleidsmedewerker Olga Wessels van Neth-ER.

Ook is het onduidelijk of Britse en EU-studenten nog wel gelijk behandeld zullen worden na een Brexit. Nu betalen Britse studenten in Nederland hetzelfde collegegeld als wij en omgekeerd. Mocht het Verenigd Koninkrijk besluiten de EU te verlaten, dan gaat dit wellicht niet langer op en wordt studeren voor beide groepen duurder.

Meest populaire land
Het Verenigd Koninkrijk was in de afgelopen decennia na de Verenigde Staten altijd het meest populaire land voor studenten van buiten de EU. Uit een onderzoek uit 2014 bleek dat het collegegeld van deze studenten goed was voor een achtste van het inkomen van het Britse hoger onderwijs. Ook studenten uit de EU leggen het Verenigd Koninkrijk geen windeieren. Zij zorgen voor 3,7 miljard pond aan inkomsten.

Maar de laatste paar jaar begint het Verenigd Koninkrijk marktaandeel te verliezen. Het verhoogde collegegeld en de strenge immigratieregels schrikken buitenlandse studenten af. Geen wonder dat de Britse universiteiten zich grote zorgen maken.

Eerder dit jaar ondertekenden meer dan honderdvijftig wetenschappers, waaronder Stephen Hawkings, een manifest over de rampzalige gevolgen van een Brexit. Zij kunnen dan bijvoorbeeld geen aanspraak meer maken op beurzen uit het wetenschapsbudget van de EU.

Op 23 juni gaan de Britten naar de stembus voor het referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie.