Interim-directeur Marianne Nobels: ‘ACUE is weer gezond’

In oktober 2015 kreeg interim-directeur van de Academie voor Communicatie en User Experience (ACUE) Marianne Nobels de taak om de academie weer gezond te maken. Met de zomer voor de deur blikt ze terug op de afgelopen maanden.

Marianne NobelsWie het kantoor van ACUE binnen loopt, ziet onmiddellijk de kleurrijke post-its die op de glazen wanden hangen. Het was een idee van Nobels zelf.

Waar zijn de post-its voor?
‘Toen ik bij ACUE kwam was er weinig overzicht over de werkzaamheden bij de academie. Allereerst heb ik losstaande projecten losgetrokken van het reguliere onderwijs. We hebben een budget voor het normale lesprogramma waar we ons aan moeten houden en daarnaast kunnen we extra subsidie aanvragen voor projecten.

Ik heb medewerkers gevraagd om na te denken over projecten. Wat willen ze anders zien? Wat is belangrijk voor het onderwijs en wat hebben we nodig? Hoe maken we van een zwakte een kracht en een kracht nog krachtiger? Dat moest niet zomaar een idee zijn, maar een uitgewerkt plan met een prijskaartje eraan. Er kwamen ruim honderd ideeën binnen: van een vernieuwd curriculum tot het aanpakken van langstudeerders. Heel gaaf!

Al die projecten heb ik uiteindelijk voorgelegd aan het College van Bestuur (CvB) en we mogen er elf gaan uitvoeren. Met de post-its hebben de medewerker stappenplannen gemaakt. Hoe komen we van A naar B? Wat is het budget? Wie heb je nodig om naar B te komen? Vooral dat samenwerken vind ik belangrijk.’

Er is een flinke stijging van het aantal studenten dat zich heeft aangemeld voor de opleidingen Communicatie en Communication & Multimedia Design (CMD). Hoe is dat gelukt na een daling van 26 procent vorig jaar?
‘Ik heb de medewerkers van ACUE gevraagd om een plan te schrijven om de aanmeldingen te laten stijgen. Ik wilde dat Communicatie en CMD zouden samenwerken. Ze hebben allebei verschillende expertises waar ze goed gebruik van kunnen maken. CMD heeft de creatievelingen, Communicatie weet hoe ze die ideeën dan weer uit kunnen voeren. Daar plukt de hele academie de vruchten van.

Om nieuwe studenten te werven zijn we langs verschillende middelbare scholen gegaan om voorlichting te geven over onze opleidingen. Daarna zijn we in gesprek gegaan met de scholieren en hebben ze gerichte vragen gesteld om te kijken of ze bij ACUE passen.

Daarnaast zijn we studenten gaan bellen die zich vorig jaar inschreven, maar uiteindelijk toch niet aan de opleiding begonnen. Wij hebben gevraagd waarom ze zich terugtrokken. Al die gegevens hebben we geanalyseerd en gekeken wat we beter kunnen doen en hoe we beter op de studenten kunnen aansluiten. Een warm welkom is bijvoorbeeld zo simpel. En het heeft gewerkt! CMD gaat van vier klassen naar zeven. Communicatie van drie naar vier.’

Het is nooit je doel geweest om bij Avans te blijven. Kun je ACUE straks met een gerust hart achterlaten?
‘Als ik ergens aan begin, dan wil ik dat die verandering blijvend is als ik weer weg ga. Ik ben nu afspraken aan het maken met medewerkers die er na mijn vertrek nog steeds zijn en de kennis nu hebben om door te pakken. Mijn taak was om ACUE zowel sociaal als financieel weer gezond te maken. Ik kan krullen door de taken op mijn post-its zetten. Er is veel gelukt. Ik word warm van de vernieuwingen die er al zijn en gaan komen. Zo gaat het curriculum van CMD geheel vernieuwd worden en is het de bedoeling dat Communicatie in januari 2017 geaccrediteerd is. Ik heb veel van het onderwijs gezien en Avans en ACUE zijn beiden heel goed. Dit is een goede plek voor zowel studenten als medewerkers. Mijn dochter heeft zich zelfs aangemeld voor CMD.’