Ook eindexpositie AKV|St.Joost Breda is geopend

Expo

Ook in Breda is de eindexpositie Launch van vierdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost van start gegaan. Studenten Beeldende Kunst, Illustratie, Animatie, Fotografie, Vormgeving, Film, Grafisch Ontwerp en Ruimtelijk Ontwerp tonen hun afstudeerwerken. Opvallend veel studenten hebben zich dit jaar over de vluchtelingenproblematiek gebogen.

Expo Breda 3

Wie op weg naar St.Joost is, kan de vele witte bordjes al in de kloostertuin zien staan. Francien van Cappelle en Ilja Kramer, studenten Ruimtelijk Ontwerp, verzamelden voor hun werk If We Speak uitspraken van mensen over de onrust in de maatschappij. Al deze quotes hebben ze op bordjes van plexiglas gedrukt en in de tuin geplant, zodat het op een grote Amerikaanse, militaire begraafplaats lijkt.

expo Breda 1

Contact door koken en eten
André Bombera, Grafisch Ontwerp, ontwierp de O, een ronde draaitafel, waaraan mensen eten kunnen bereiden en consumeren, terwijl ze het gesprek aan gaan met elkaar. ‘Het is de bedoeling dat locals en vluchtelingen door middel van koken en eten, op een prettige manier met elkaar gaan praten,’ vertelt André.

Expo Breda 2
Syrische broers
Fotograaf Romé Schmidt ontwikkelde een hechte vriendschap met twee jongens die gevlucht zijn uit Syrië. Hij besloot een fotodocumentaire over de broers te maken. De eerste reeks foto’s hangt in een kleine ruimte. ‘Die jongens hebben zes maanden in een asielzoekerscentrum op hun procedure moeten wachten,’ legt Romé uit. ‘Ik wilde de ruimte daarom claustrofobisch aan laten voelen.’ De fotograaf verzamelde tekeningen en gedichten van de broers, die ook op de muren van zijn tentoonstelling terug te vinden zijn. Romé: ‘Uiteindelijk hebben we deze expositie samen gemaakt.’

Wie nieuwsgierig is kan van 2 t/m 6 juli een kijkje nemen bij St.Joost Breda aan de Beukenlaan 1. De expositie is open van 11.00 uur tot 18.00 uur. Dinsdag 5 juli is het gebouw tot 20.00 uur open. Nieuw dit jaar zijn de kleine shops, waarin werk van de studenten te koop is.