Avans druk op zoek naar kamers voor internationale studenten

illustratie: Julika Runow
Een handjevol internationale Avansstudenten verblijft momenteel op kosten van de hogeschool in een hostel in Breda omdat ze geen kamer kunnen vinden.

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat internationale studenten van de Tilburgse Universiteit grote moeite hebben met het vinden van een tijdelijke woning. Sommigen besloten zelfs terug naar huis te gaan.

Handjevol studenten in hostel
In Breda is het volgens Bjorn de Kort van het International Office niet zo erg. “Een handjevol studenten verblijft nu nog in een hostel. Het kan zijn dat er ook nog een aantal bij vrienden zit, maar daar hebben wij geen zicht op.”

Avans kan jaarlijks een maximaal aantal kamers huren in studentenhuizen. De Kort: “Deze zijn dit jaar razendsnel gegaan. We werken op first come, first serve basis en dit jaar zijn de kamers sneller gegaan dan we hadden verwacht.”

‘Huizenbazen willen geen internationale studenten’

Volgens De Kort zet Avans alles op alles om de studenten toch aan een kamer te helpen. De hogeschool houdt nauw contact met de studenten, schrijft huisbazen aan en scant alle Facebookpagina’s en sites waar kamers aangeboden worden. De Kort: “We kampen al jaren met een te kort aan woningen en het blijft lastig. Ik monitor een aantal Facebookpagina’s waar oproepjes voor een kamer worden gedaan, maar ik zie vaak dat huisbazen geen internationale studenten willen. De reden heb ik nog niet achterhaald.”

Optimistisch
Erg boos zijn de studenten niet. “Degene die hier kwamen zonder kamergarantie, wisten dat het wel even kon duren om iets te vinden,” vervolgt De Kort. “Al zijn ze wel verbaasd dat ze na twee weken nóg geen kamer hebben. Er zijn er een paar die het over naar huis gaan hebben, maar over het algemeen zijn de studenten heel optimistisch. Ze zijn ook erg blij met de support van Avans.”

Hoelang de studenten nog in het hostel moeten blijven, durft De Kort niet te zeggen. “Het kan zomaar zijn dat er zich vandaag een huisbaas meldt met wel vijf vrije studentenkamers, maar het kan ook dat we er de komende dagen geen een binnen krijgen.”