Exposeren en dan de wijde wereld in

De pas afgestudeerden in Den Bosch bewaken hun werk met hun leven. De één is volop bezig haar bedoelingen aan bezoekers uit te leggen, anderen zitten aan een tafel bij te praten. Wat is nu het fijnst, afgestudeerd zijn of lof oogsten met de expositie? Beeldend kunstenares Janita Böken weet het wel: ‘Allebei. Natuurlijk is het lekker afgestudeerd te zijn, maar het is ook fijn complimenten te horen. Het is erg druk, het hele weekend al. Veel familie en geïnteresseerden. Bij de opening was het helemaal vol. Dat is goed, want hierna moeten we de wereld in’, zo is door hun docenten ingepeperd.

Gijs van Lith, beeldend kunstenaar, wist zelfs al wat werken te verkopen aan bezoekers. ‘Er is een vijftig-euro-galerie in het gebouw. Daar zijn al drie beelden verkocht en ook nog een duurdere. Om te verkopen en voor de prijzen is het een mooie uitvalsbasis. Er komen ook galeriehouders kijken naar hoe wij ons presenteren.’

Bezoekers van de expositie kunnen bij de ingang van het academiegebouw aan de onderwijsboulevard de film van Marcel Dingemanse (winnaar Lucasprijs)  bekijken, daarna komen ze in de kleurrijke omgeving van Illustratie en Grafische Vormgeving. De straatbeelden met roodharigen van Jos Vogelpoel scoren vandaag goed. Ook staat een groep geïnteresseerden bij de kalender van Rachel Harmsen die de overeenkomsten die alle wereldreligies illustreert. De provocerende kunst van Ulrik Kristensen met een grote foto van een geitenneuker valt daarbij helemaal op. De constructies van Femke Aarts en Catja Langenhuizen leiden naar een bijzondere kussenverzameling van Veerle Lavoir. Pas dan komen de grote beelden en schilderijen.

‘Iedereen is erg tevreden, het werk is heel energierijk’, omschrijft docent Bill Easter. Hij wandelt goedgeluimd rond tussen al het eindexamenwerk. ‘Ik loop hier rond met een goed gevoel. Iedere student heeft individueel zijn weg gevonden in de opleiding. Nu gaan ze hun eigen weg zoeken in het beroepenveld. Dat is erg fijn om te zien. Ook hoe druk het dit jaar is, verbaast me enigszins.’

Netwerken gebeurt ook in Breda. Bezoekers van deze eindexamenexpositie kunnen overal adressenkaartjes meenemen. Niet van die saaie met alleen een naam, telefoonnummer en e-mailadres. Nee, de kunststudenten maken ook van hun kaartje een kunstwerk. Vooral handig als je na de tentoonstelling nog wat meer wil zien van een bepaalde student.

De expositie in St. Joost is verdeeld over verschillende verdiepingen, waardoor een rondgang soms doet denken aan een speurtocht door het oude klooster. Veel mensen dwalen door het gebouw om alles te bekijken. Startpunt is de hoek met werk van de opleiding Animatie. Vier verschillende schermen staan klaar waarop bezoekers zelf een keuze maken uit de diverse films, waaronder die van Linde Faas die dit jaar de St. Joost penning heeft gekregen voor haar film ‘Volgens de Vogels’.

Wie door loopt vindt in het Atrium de eindexamenstukken van de opleiding Fotografie met onder andere de serie ‘Stripped’ van Janneke van der Hagen. Dit is een reeks glamourachtige foto’s van vrouwen. Maar ook actualiteitfoto’s, absurdistische foto’s en concertfoto’s zijn vertegenwoordigd.

De lokalen op de begane grond zijn gereserveerd voor onder andere meubels en kleren zoals de zwarte laktafel met lades van Stijn van Oorschot. Anders dan in Den Bosch worden in Breda de kunstwerken niet ‘zwaar bewaakt’. Hier en daar zit een student wat te lezen op een stoeltje vlakbij zijn werk en desgevraagd geven ze een toelichting.

Op de eerste verdieping zijn illustraties te zien zoals de sarcastische serie tekeningen ‘Welkom bij de klantenservice’ van Lobke van Aar waarin zij de klantenservice op de hak neemt en de vinylhoezen die Stefan Glerum getekend heeft. Ook hier zijn de meeste afstudeerders niet aanwezig. Wel liggen er de stapels met adressenkaartjes en portfolio’s om in te lezen.

De beeldend kunstenaars die op de derde verdieping hun werk tonen, hebben vast geen hooikoorts. Zo heeft Willem Claassen een lokaal omgetoverd tot graslandschap met verschillende niveaus. Bezoekers kunnen omhoog klimmen en via dakramen naar buiten kijken, naar het echte grasveld. Claassen heeft een half jaar gebouwd in het lokaal.

De ruimte waarin Sven Fritz zijn object heeft staan zorgt helemaal voor een volle neus. De grote baal hooi die hij heeft opgesteld, ruik je op de hele verdieping. Dan doet de kamer met jurken van Lilia Scheerder toch vriendelijker aan, al heeft haar ruimte ook een macaber randje.

De eindexamenexposities in Den Bosch en Breda zijn vandaag en morgen nog te zien tussen 11.00 uur en 17.00 uur in de academiegebouwen. [EvG, AR]