Tijl Frijns wint Sint Joostpenning 2010

Bravoure

De jury bestond dit jaar uit academiedirecteur Jules van de Vijver, directeur van SCHUNCK* te Heerlen Stijn Huijts en kunstcriticus bij de Volkskrant Sacha Bronwasser. De jury prees Tijl voor de openheid en bravoure in zijn afstudeerwerk en kroonde hem omdat zijn werk de jury het meest nieuwsgierig maakte.

Tijl werd gekozen als winnaar uit veertien genomineerden, van vrijwel alle opleidingen van St. Joost. Tijl liet mede-studenten Ilona Broeseliske, Marthe Roosenboom, Niels Bakkerus, Koen van der Weide, Selma van Gorkum, Julia van den Broek, Lana Mesic, Marleine van der Werf, Nina Gantz, Yi Zhau, Rob Hebing, Peter Schermer en Ricky van Broekhoven achter zich.

Scriptieprijs

De afstudeerceremonie vrijdag in Breda was ten opzichte van voorgaande jaren wat ingekort, wegens de WK-kwartfinale van het Nederlands elftal. Op de kunstacademie waren voor de echte sportliefhebbers twee grote schermen neergezet waarop het voetbal live werd uitgezonden.

Voorafgaand aan de Sint Joostpenning werd ook de scriptieprijs van de kunstacademie uitgereikt. Fotografiestudent Roos van Mierlo maakte de beste scriptie en werd ook meteen genomineerd voor de Avans-scriptieprijs. Verder werd animatiestudent Nina Gantz geëerd omdat zij, als enige van deze lichting, cum laude is afgestudeerd. [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Lucasprijs 2010 voor Marit Maes 02-07-2010