40.000 euro voor afstudeerfilm

Het geldbedrag hoort bij de ‘Documentaire Wildcardprijs’. Dat is een prijs voor de meest talentvolle, pas afgestudeerde documentairemakers. De film van Vroege heet De zoon & de vreemdeling. De oud-kunststudent schreef, produceerde en regisseerde de film én hij hanteerde zelf de camera.

Nieuwe films

De andere twee winnaars zijn Daan Bol en Morgan Knibbe, net afgestudeerd aan respectievelijk de kunstacademie in Utrecht en de filmacademie in Amsterdam. De winnaars gaan met het geld nieuwe documentaires maken, onder begeleiding van een producent en regiecoach. De drie nieuwe films gaan dan op het NFF van 2013 in première.

Behalve de film van Vroege deed in de studentencompetitie van het NFF ook de film Rue des Invalides mee, van oud-studenten van AKV|St. Joost Mari Sanders en Jasper Knol. Zij vielen helaas net buiten de prijzen. [LJ]