Strenge controles fraude met stufi

Studenten die onterecht een uitwonendenbeurs ontvangen lopen grote kans om gepakt te worden. Vorig jaar zijn 1.742 studenten betrapt die volgens het ministerie geen recht hadden op een uitwonendenbeurs.

De controles op misbruik van de uitwonendenbeurs hebben volgens het ministerie van Onderwijs vorig jaar tenminste 12 miljoen euro opgeleverd. Drie studenten hebben hun recht op studiefinanciering voorgoed verspeeld.

Sinds 1 januari 2012 is de aanpak misbruik uitwonendenbeurs wettelijk geregeld, waardoor frauderende studenten kunnen worden bestraft. Als studenten worden gepakt, moeten ze het te veel ontvangen bedrag terugbetalen plus een bestuurlijke boete van nog eens de helft van dat bedrag. Dit kan oplopen tot in totaal 3.000 euro per jaar. Als ze daarna nog eens in de fout gaan, lopen ze het risico het recht op studiefinanciering helemaal te verspelen.

Minister Bussemaker waarschuwt studenten die overwegen om een beurs aan te vragen waar ze geen recht op hebben. ‘Studiefinanciering moet terechtkomen waar het hoort; het is niet bedoeld om studenten die thuis wonen te spekken met een uitwonendenbeurs. Deze studenten duperen andere studenten die wel eerlijk zijn, en daarom pakken we ze hard aan.’

Het ministerie van Onderwijs wil dit jaar 4.000 controles uitvoeren, zo schrijft de Telegraaf.