Studenten slachtoffer van hoge bemiddelingskosten

Zit je op kamers, dan is de kans groot dat jij veel te veel bemiddelingskosten voor je studentenkamer hebt betaald. Uit onderzoek van het programma Kassa blijkt dat bemiddelaars van studentenkamers een te hoge prijs voor hun ‘bemiddeling’ vragen.

Volgens de wet mag een bemiddelaar normaal gesproken geen kosten in rekening brengen. Alleen bij het verhuren van een kamer mag dit wel, als de kosten voor de bemiddeling in verhouding zijn met de huurprijs. Hier wordt veel misbruik van gemaakt. Bemiddelaars vragen studenten te hoge bemiddelingskosten. Jorien Janssen, van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) , legt in Kassa uit wat er aan de hand is. ‘Als er alleen een huurcontract wordt geprint en daar wordt 400 euro voor gevraagd, staat dat natuurlijk niet in verhouding.’

Kwetsbaar
Volgens Janssen komt het vaak voor dat studenten abnormaal hoge kosten moeten betalen. ‘Als student ben je kwetsbaar. Er is een enorm kamertekort op dit moment. Vaak weten studenten  dat het onterecht is, maar voor jou tien andere.’ De LSVb en de Nijmeegse studentenvakbond AKKU willen van de politiek duidelijkheid over de prijs, die bemiddelaars mogen vragen.

Platform
Slachtoffers van te hoge bemiddelingskosten kunnen hun verhaal kwijt op het platform van AKKU. ‘Je kunt je aanmelden op de site. Ons doel is om zoveel mogelijk zaken te verzamelen, zodat wij ze voor de rechter kunnen brengen en de gedupeerde kunnen helpen.’

De hulp van AKKU is gratis. Maar als je een zaak start moet je ongeveer 200 euro aan griffierechten betalen. Als je verliest loop je het risico dat je ook de kosten van de tegenpartij moet betalen. Volgens Janssen komt dit zelden voor en win je vrijwel altijd als je naar de rechter gaat.