3.000 euro voor de beste buitenlandse studenten

De beste buitenlandse studenten van Avans kregen afgelopen vrijdag een cheque van 3.000 euro uitgereikt. Marja Kamsma van het College van Bestuur reikte de Scholarship Awards uit. Om kans te maken op de prijs moesten de studenten zestig studiepunten in één jaar hebben behaald.

Er waren studenten uit alle delen van de wereld, van China tot Australië. Om in aanmerking te komen voor de Scholarschip Awards moesten zij in één jaar zestig studiepunten behalen. Uit die groep werden de studenten met de beste cijfers gekozen. De awards worden uitgereikt omdat het voor buitenlandse studenten erg duur is om in Nederland te studeren. Zij betalen ruim vier keer zoveel collegegeld als Nederlandse studenten.

Plezier
Marja Kamsma opende de ceremonie met een serieuze speech. ‘Jonge, intelligente en trotse studenten, jullie zijn onze toekomst. Zorg ervoor dat je goed bent voor je medemensen. Dat is de oplossing om samen te zorgen voor een betere wereld.’ Naast deze serieuze woorden zei Kamsma ook dat de studenten ook tijd moeten maken voor plezier. Daar werd dan ook meteen voor gezorgd.
Manipulatie_max

Na de openingsspeech werden de studenten vermaakt met een show vol trucs en gezichtsbedrog. Het thema van de show was: ‘Het toelaten van nieuwe ervaringen en emoties’. Met trucs lieten twee illusionisten zien dat emoties voor iedereen hetzelfde zijn, of je nu uit China komt of uit Amerika. Iedereen was erg onder de indruk van de show. Met een puzzel en een frame lieten de illusionisten zien dat wanneer je een puzzelstukje weghaalt, er een leegte ontstaat. Die leegte kun je weer vullen met nieuwe ervaringen. De puzzel stond symbool voor het leven van de studenten.

Uitreiking
Na de show werden de awards uitgereikt. Kamsma vroeg de studenten waarom zij in Nederland zijn gaan studeren. De antwoorden liepen erg uiteen. Een Chinese student gaf aan dat hij de economische verhoudingen tussen Nederland en China wil verbeteren. Een andere student vertelde dat hij in Nederland is gaan studeren, omdat dat moest van zijn moeder. Wat ze precies gaan doen met het geld weten de studenten nog niet. Wel kunnen de studenten nog een tip meegeven. ‘Zorg ervoor dat je naast studeren ook gewoon blijft doen wat je leuk vindt.’

foto_max

Nina van den Broek

Foutje, dat moet natuurlijk cheque zijn.

2013-10-07 15:11:53

anoniem

Toch benieuwd wat ze met deze 'check' gaan doen

2013-10-07 14:53:13