Leren onderzoeken met Candy Crush

Candy Crush Saga is met 48 miljoen downloads één van de meest populaire spelletjes van dit moment. Het spelletje waarin je snoepjes met elkaar moet verbinden, moet nu docenten en studenten van Avans helpen om te werken aan hun onderzoeksvaardigheden.

De Avans Research Game Online –ook wel ARGO Research Game-  is geïnspireerd op Candy Crush Saga. Dat is een spelletje waar je door middel van het verbinden van dezelfde kleur snoepjes punten kan scoren. In de Avansversie kan de gebruiker hiermee onderzoeksvaardigheden leren en oefenen. ‘Miljoenen mensen spelen Candy Crush, wat is er dan beter dan het te gebruiken als inspiratiebron. We willen het format van het spel als kapstok gebruiken om een module te ontwikkelen waar docenten en studenten gebruik van kunnen maken’, vertelt docent bouwtechniek Okke Boom.

Credits verdienen
Net als bij Candy Crush Saga moet je bij de ARGO Research Game een weg afleggen. Gaandeweg leer je vaardigheden die nodig zijn voor het succesvol doorlopen van alle velden. Pas als je een level hebt uitgespeeld, kun je door naar het volgende. Boom: ‘In eerste instantie worden enkele methoden gepresenteerd en beproefd op basisniveau. Het volbrengen van elk niveau levert credits op. Dat stimuleert om weer door te gaan. Met die credits kun je uiteindelijk jezelf aanbieden om onderzoeksvragen van anderen op te lossen of zelf een vraag voorleggen aan andere spelers.’

Fun factor
Volgens Boom is een nieuwe module hoognodig. ‘Het onderwijs gaat 24/7 door. Het begint niet om 09.00 uur en het stopt niet om 17.00 uur. Veel studenten zijn ’s avonds veel actiever. Daar willen we nu op inspelen. Daarnaast wilden we iets bedenken met een zekere fun factor. Niet dat alles alleen maar om het plezier moet draaien en eenvoudig moet zijn. Het is zeker serieus maar met een beetje plezier willen we meer studenten bereiken. Als derde willen we graag iets ontwikkelen waar heel Avans gebruik van kan maken. ’

Het is idee goedgekeurd en wordt nu ontwikkeld. Aan het eind van dit studiejaar moet er een draaiende beta-versie van de nieuwe module zijn. De eerste studenten en docenten kunnen er vanaf september mee aan de slag. Namens de Academie voor Bouw & Infra werken Okke Boom en student Rowin Geffen aan de module. Daarnaast zijn de Avans School of International Studies (André Tressel en Rosalind van Aalen) en de Academie voor Algemeen en Financieel Management ( Joost van Hilst, Tom Vos en Steven Zeiler) betrokken bij het project.

anoniem

Jammer dat er tijd en energie in iets nieuws wordt gestoken terwijl er zaken zijn die nog niet zo lekker lopen. Zie bijv. de info voorziening omtrent de huidige 2 gelopen projecten bij de B-fase. Vraag mij af hoe snoepjes verbinden iemand gaat helpen

2014-01-14 17:35:27