AvansSoleil met moeite op 14e plek

Team AvansSoleil is met hun zonneboot geëindigd op de veertiende plek in de A-klasse van de DONG Energy Solar Challenge. In het algemeen klassement eindigde de boot op de zesentwintigste plek.

In de A-klasse streden 21 teams mee, in totaal deden er 37 zonneboten mee aan de alternatieve Elfstedentocht. De race verliep voor de Avansstudenten niet makkelijk. Zo zorgde slecht weer voor veel problemen bij het opladen van de accu’s van de boot. Het team wist in de laatste etappe van Harlingen naar Leeuwarden de finish niet te halen.

Uit het water
‘Nadat Dennis meer dan de helft van de etappe had gevaren, was er nog steeds geen verbetering van het weer en de accu’s waren bijna leeg. Toen hebben we besloten om de AvansSoleil te laten slepen en uit het water te halen. Helaas hebben we door deze beslissing de finish in Leeuwarden niet gehaald’, schrijft teamlid Britt Verkooijen op haar blog voor BN DeStem.

Organisatie roekeloos
De Avansstudenten klaagden ook over de organisatie van de race. De organisatoren zouden roekeloos langs de boten varen, er was veel onduidelijkheid over het reglement en er zou niet zachtzinnig omgegaan worden met het materiaal. De studenten zijn niet meer naar de prijsuitreiking gegaan.