Lunch & leer: het nieuwe lesgeven

Meer weten over de nieuwste innovaties op gebied van onderwijs zoals Flipping the Classroom,  Drillster en blended learning? Kom dan naar de lunch- en leerbijeenkomsten op dinsdag 20 en donderdag 22 januari.

Flipping the Classroom is een manier van lesgeven waarbij je een gedeelte van de instructie die normaal op school wordt gegeven ontvangt in je mailbox. Huiswerk in de vorm van een video-instructie. De student kan de uitleg dan in eigen tijd en tempo bekijken. Hierdoor is er meer tijd voor begeleiding op school. Theo van Deursen, docent aan de Academie voor Bouw en Infra, deelt 20 januari zijn ervaringen over het toepassen van Flipping the Classroom. Hij past sinds 2004 screencasting toe bij Computer Aided Design trainingen.

Docent Integrale Veiligheid Remco Hammer zal tijdens dezelfde lunch- en leerbijeenkomst een voorbeeld geven van een van zijn zelfgemaakte videolessen. Ook vertelt hij over wat volgens hem de do’s and don’ts zijn van het Flipping the Classroom-principe.

Meer weten over Flipping the Classroom? Deze leerzame lunch vindt van 12.00 tot 13.00 uur plaats aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch (0N022). Voor lunch wordt gezorgd. Meld je hier aan.

Drillster & blended learning
Drillster, een handige tool om studenten bij de les te houden. Hiermee kan worden geoefend met termen, afbeeldingen en geluidsfragmenten. Sebastiaan Mooij zal hierover tijdens de lunch- en leerbijeenkomst op 22 januari uitleg gaan geven. Het middel maakt gebruik van een speciaal soort algoritme zodat studenten bij de les worden gehouden als ze een score van 80 procent hebben gehaald. Ook voor docenten is het handig speeltje: het geeft aan met welke onderdelen een student moeite heeft en geeft de statistieken van groepsgemiddelden weer.

Ook komt blended learning aanbod tijdens deze leer- en lunchbijeenkomst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van screencasts en tussentijdse toetsen. Marice Bastiaensen vertelt over deze manier van lesgeven. In het propedeusejaar wordt bij de module Automatisering van Informatie Voorzieningen (AIV) deze aanpak toegepast. Het resultaat van de blended learning-aanpak is dat de verandering van de les- en toetsvorm ervoor heeft gezorgd dat het slagingspercentage van de eerste keer van 60 procent naar ongeveer 90 procent is gestegen.

Deze bijeenkomst vindt plaats in het Xplora Innovatie Lab aan de Hogeshoollaan in Breda. Het begint om 12.00 uur en duurt een uurtje. Voor de lunch wordt gezorgd. Meld je hier aan.