Terug naar overzicht

Ingenieur in 2025 is kritisch, slimmer en creatiever

Hoe ziet de ingenieur er over tien jaar uit? En hoe ziet het onderwijs er rond die tijd uit? Het zijn de centrale vragen tijdens het symposium De Ingenieur in 2025, georganiseerd door drie Avansstudenten.

De grote vraagstukken richten zich op de innovatie in de bouwwereld. Wat voor rol heeft de ingenieur over tien jaar? Is hij nog steeds de leidende figuur in bouwprojecten of werkt hij alleen nog in fabrieken waar prefab bouwen en 3D-printen de norm zijn?

ingenieur2025-max

Het mag in de toekomst vooral een stuk kritischer zo denkt Marjet Rutten, innovator in de bouw. ‘Het kritisch vermogen in ons vak is niet zo goed. We zijn vaak erg tevreden met wat we doen.’ Prefab bouwen zal volgens haar de toekomst zijn en de belangrijkste waarde van de ingenieur is zijn ontwerp. ‘Denk daarbij aan een soort Spotify voor de bouw; een databank gevuld met ontwerpen.’

Tijdsverspilling
Vierdejaarsstudent Bouwtechnische Bedrijfskunde Sanne Donker denkt dat er veel winst te boeken valt met betere manier van tijdsbesteding. ‘We verspillen nu 70 tot 95 procent van onze tijd aan praktijken die geen waarde toevoegen aan een product.’ De toekomst is: creativiteit, continue verbetering en een nieuwe denkwijze. ‘We moeten de geld gerelateerde denkwijze ombuigen naar een tijd gerelateerde denkwijze. De ingenieur in 2025 is vooral een stuk slimmer.’

Toekomst van het onderwijs
Docent Hans Bras denkt dat de verbinding tussen het beroepenveld en het onderwijs in 2025 nog belangrijker wordt. ‘De hogeschool wordt een soort platform van kennis. Wij moeten het platform aanbieden, de kennis kan overal vandaan komen. Iedereen die de juiste kennis heeft, bedrijven of particulieren, moeten het onderwijs als platform kunnen benutten.’

ingenieur2025b-max

Uit de hand gelopen lezing
Het symposium werd georganiseerd in samenwerking met Stichting Bouwtalent. Het komt voort uit een nogal uit de hand gelopen opdracht van Niels Hazenoot, Niek van Dijke en Barry Gabriels. De opdracht was eigenlijk om een korte lezing te organiseren voor twee vrije studiepunten. De studenten van de Academie voor Bouw en Infra hadden niet verwacht dat het zou uitgroeien tot een uitgebreid symposium in het Factorium in Tilburg. ‘Dat lezinkje is uitgegroeid tot dit evenement met sponsoren en veel sprekers. We kregen meer positieve reacties dan we zelf hadden kunnen bedenken.’

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?