Smartphones verbieden? Zet ze in tijdens de lessen!

    Hoe ga je om met sociale media tijdens de les? Kunnen studenten nog zonder? Sociale media houden studenten en docenten bezig maar is het nou nuttig of toch vooral vervelend tijdens je studie of werk? Avans Flow organiseerde een lezing over het onderwerp.

    De lezing begint met een peiling: Wie is er nu echt verslaafd aan sociale media? Een student Advanced Business Creation (ABC) maakt voor het gemak maar een lijstje. ‘Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, Google+, LinkedIn, Tumblr, een of ander Russisch ding… En dan houdt het wel een beetje op’, roept ze. Ook ‘fantoomtrillen’ blijkt geen ongekend fenomeen bij de toehoorders van de lezing. ‘Nee, dat ken ik wel. Ook al is m’n telefoon niet in de buurt, dan voel ik ‘m nog trillen.’

    Niet iedereen is zo actief als de ABC-student. ‘Eigenlijk gebruik ik niets’, vertelt een aanwezige medewerker. ‘Ik vind het met name leuk om er dingen over te horen van anderen, of ik het ga gebruiken zie ik hierna wel weer.’

    Peiling
    Tijdens de lezing wordt er een kleine peiling gehouden onder de aanwezigen. 89 procent van de kijkt ’s ochtends meteen op z’n mobiel, 94 procent wordt onrustig van sociale media en 22 procent vindt dat smartphones verboden moeten worden tijdens de lessen.

    Drie dagen zonder telefoon
    ABC-studenten Pleun van den Biggelaar en Marthijn Broeken onderzochten hoe het is om drie dagen zonder sociale media te leven. Hun telefoons en tablets verdwenen in een kluis. Een openbaring voor de studenten. ‘Ineens moet je op de borden gaan kijken welke bus je moet hebben en je afspraken goed plannen. Even Whatsappen dat je wat later bent kan niet.’

    Het gebrek aan sociale media had een goede uitwerking. Pleun sliep zelfs veel beter tijdens de test. Marthijn: ‘Je ziet meer zonder je mobiel. Ineens kijk je om je heen in plaats van naar beneden.’ Toch is alles na de test weer als vanouds. ‘De voordelen van het telefoonloze leven wegen niet op tegen de nadelen.’

    Smartphones in de klas
    Mobieltjes in de klas, docent Commerciële Economie Marco Kuijten stoort zich er regelmatig aan. ‘Ik verbaas me er soms over. Studenten zitten dan alleen op hun telefoon te kijken tijdens een college. Wat doe je dan hier?’ Toch ziet hij ook veel voordelen aan het gebruik van telefoons in de les. ‘Vaak zoeken studenten juist iets op, wanneer het niet helemaal duidelijk is wat ik vertel of ze juist zoeken extra informatie over de stof.’

    Het is ook zeker niet alleen een probleem onder studenten volgens Kuijten. Tijdens een training met docenten zag hij dat zij hetzelfde gedrag vertonen. ‘Die training duurde best lang. Van achter in de zaal zag ik allemaal docenten die op Facebook zaten of verwikkeld waren in een potje Wordfeud.’

    In plaats van telefoons zonder meer te verbieden in de les, denkt Kuijten liever na over de toegevoegde waarde die het in zijn lessen kan hebben. Bijvoorbeeld een quiz afnemen tijdens de les. ‘Studenten krijgen tijdens een college vragen over de stof die ze op hun telefoon moeten beantwoorden. Het overzicht van antwoorden zie je meteen op het smartboard en je bereikt ook de stillere studenten die normaal niet zo snel een vraag beantwoorden.’

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Sinds februari heb ik facebook verwijderd. Dit is achteraf echt ontzettend fijn. Ik hou meer tijd over voor mijn studie en het is helemaal niet belangrijk om alles maar te weten en te delen.