Brandalarm Avans Tilburg: deel tentamens ongeldig

brandalarmtilburg-maxDoor een brandalarm in Tilburg worden diverse tentamens vrijwel zeker ongeldig verklaard. Het brandalarm ging rond half elf donderdagochtend af, iedereen moest naar buiten. De oorzaak was een laserbrander in de werkhal die zorgde voor rookontwikkeling.

Medewerkers en studenten moesten vanochtend in razend tempo naar buiten in Tilburg vanwege het alarm. Dus ook de ongeveer honderd studenten die midden in een tentamen zaten. In totaal drie tentamens waren er tijdens het afgaan van de sirene aan de gang. Een tentamen van de Academie voor Bouw & Infra, een van de Academie voor Gezondheidszorg en een van de Academie voor Enginering & ICT.

Tentamen opnieuw
Na vijf minuten was de oorzaak van het alarm achterhaald en kon iedereen weer naar binnen. De brandweer rukte nog uit, maar draaide zich halverwege om. Wat er met de tentamens gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. Een deel van de tentamens die tijdens het alarm nog niet waren ingeleverd, worden vrijwel zeker ongeldig verklaard. Studenten moeten de toets op een later moment opnieuw maken.

Examencommissie beslist
In de Onderwijs- en Examenregeling van Avans staat dat als een brandalarm afgaat tijdens een tentamen, de tentamens ongeldig worden verklaard. De mogelijkheid bestaat dat tentamens die ingeleverd zijn voor het afgaan van het brandalarm, wel geldig zijn. Deze beslissing ligt bij de examencommissies.

Avans laat weten dat studenten die bezig waren met een tentamen tijdens de ontruiming zo snel mogelijk worden geïnformeerd via Blackboard.