Interesse in watercentrale is groot: al 700.000 euro opgehaald door studenten

350.000 euro was er voor het eind van februari nodig om de nieuwe waterkrachtcentrale de Dommel nog deze zomer te realiseren. Vier studenten International Business and Languages (IBL) in Den Bosch helpen met de crowdfunding van het project. Het bedrag werd makkelijk behaald, inmiddels is er ruim 700.000 euro opgehaald.

‘De crowdfunding ging zo snel, dat hadden we niet verwacht’, vertelt Rosan Diks. ‘Er zijn mensen uit heel het land maar met name mensen uit de regio rondom de Dommel die investeren.’

30.000 certificaten per dag
Op het hoogtepunt verkochten de studenten 20.000 tot 30.000 certificaten op een dag.  ‘Er is veel aandacht geweest voor het project. De NOS, Omroep Brabant en het Brabants Dagblad besteedde er aandacht aan’, aldus student Britt Rutten. De aandacht is de verdienste van de studenten, ze werkten de laatste maand met name aan de promotie van het project.

Bij Sint-Michielgestel wil de coöperatie Dommelstroom deze zomer nog een waterkrachtcentrale bouwen. Die kan ongeveer tweehonderd huishoudens voorzien van stroom opgewekt uit de Brabantse rivier. Certificaten voor de watercentrale zijn nog steeds te koop. Rosan: ‘Als we nog meer geld ophalen, gaat dat bedrag af van de lening, waardoor er uiteindelijk een hoger dividend kan worden uitgekeerd.’

Nieuwe studenten gezocht
De studenten van Avans vormen de Academische Advies Raad Dommelstroom. Ze blijven erbij betrokken, ook na de crowdfunding. Naarmate het project vordert, veranderen de prioriteiten. Nu worden studenten gezocht die zich bezig houden met zaken als bouwtoezicht, controleren van berekeningen, voeren van administratie, en het onderzoeken van technische en juridische vragen. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij docent en initiator van het project Bas Vogelsangs.

Druk om te presteren
Studenten werken naast hun studie aan het bijzondere project. ‘Normaal begin je met de theorie en voer je dat uit in de praktijk. Wij beginnen vanuit de praktijk en zoeken daar kennis bij’, vertelt Britt. Daarnaast vindt Rosan het motiverend om niet voor een cijfer te werken maar voor resultaten. ‘Je voelt de druk om te presteren. Je moet dat geld ophalen, anders komt de centrale er niet. Als het dan lukt ben je erg trots.’

Het project van de studenten is genomineerd voor de Avans Innovatieprijs. Die prijs voor het meest innovatieve Avans project wordt uitgereikt tijdens de Avans Onderwijsdag op 14 april.