Terug naar overzicht

Avans Onderwijsdag 2016: studenten centraal

student in de lead - aod16-max
Hoewel Onderwijs Ondersteboven het thema was van de Avans Onderwijsdag 2016, viel het vooral op dat steeds meer opleidingen en diensteenheden studenten betrekken bij hun activiteiten tijdens de jaarlijkse ‘studiedag’ van de hogeschool. Studenten zijn steeds meer echt in de lead.

Beginnen met een wrap-up en afsluiten met een opening, de Onderwijsdag was qua programma aardig ondersteboven gegooid. 1.516 medewerkers kwamen naar het Chassé Theater in Breda om inspirerende lezingen bij te wonen, kennis te delen of bij te praten met collega’s die ze anders niet zo vaak zien. Veel lezingen en workshops zaten dagen van tevoren al vol. Een greep uit het aanbod.

Push the red button
Speeddaten met studenten van verschillende Avansopleidingen. Het kon bij het Leer- en Innovatiecentrum en veel medewerkers maakten hier dankbaar gebruik van. Ook bestuursleden Paul Rüpp en Diederik Zijderveld schoven aan bij de speeddate.

speeddate-aod16-max
‘Dit soort gesprekken voer je niet snel klassikaal’, zegt Kim, een Bredase student Human Resource Management, die net met iemand van RET en een docent heeft zitten praten. ‘De vragen die deze mensen stellen hebben te maken met hun werkzaamheden bij Avans. Zo vroeg een vrouw mij net hoe ik het inroosteren voor tentamens ervaar. Docenten willen vooral weten wat ik als student vind dat er beter kan bij Avans.’

De omdenkshow
Tijdens de hilarische voorstelling de ‘Omdenkshow over communicatie’ staan Stye en Tim van het bedrijf Omdenken voor een lachende zaal docenten. Gedurende de show proberen de heren het publiek de truc van omdenken te leren. In plaats van een ‘ja, maar…’-houding moeten we een ‘ja, en…’-houding aannemen.

De show is vooral bedoeld voor docenten en medewerkers die te maken krijgen met studenten die zich lastig, boos of betweterig gedragen. Hoe ga je daar mee om?

Hilariteit alom als Tim en Stye een aantal herkenbare situaties naspelen. Wat moet je bijvoorbeeld doen bij de altijd klagende student? ‘Nóg harder klagen,’ menen de heren. En bij een collega die veel te hard praat? ‘Nóg harder praten.’ De conclusie van Omdenken is vooral om mensen niet meteen als een probleemgeval te bestempelen, maar om mee te gaan in iemands emoties en van daaruit verder te gaan.

Van mavo tot Harvard

Peter Riezebos hield een pleidooi voor het herkennen en inzetten van talenten. Zelf heeft hij lang gedacht dat hij dom was en niks kon. Hij had problemen met sociale interactie en was op de basisschool erg lastig, stond elke dag op de gang. Op de mavo werd Riezebos gepest, op het mbo begon hij met blowen en op z’n 22e was crisisopname het laatste redmiddel. De diagnose: ADHD, ernstige depressies, sociale angsten, minderwaardigheidscomplex en hoogbegaafd. Hij wist zelf weer op te krabbelen, ging vier universitaire studies tegelijk volgen en werd uiteindelijk gevraagd om naar Harvard te komen. Riezebos is van mening dat het onderwijs op de schop moet. ‘Er moet bij het leren meer ruimte voor individualiteit zijn. Motivatie is belangrijker voor succes dan intelligentie.’

riezebos_max

English Pub Quiz
Avans heeft de ambitie om alle studenten af te laten studeren op Engels B2-niveau. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in en hoe wil de hogeschool dat gaan doen? Als een ware showmaster leidt projectleider Bart van Woerkom een zaal vol medewerkers langs verschillende vragen in een Pub Quiz die gaat over het Engelstalige programma van Avans, maar ook weetjes bevat over de Engelse cultuur. Medewerkers wordt onder meer gevraagd op welk niveau bestuurslid Diederik Zijderveld zit met Engels en wat de oudste voetbalclub ter wereld is. Met smartphones en het programma Kahoot kan iedereen meedoen.

Avans Medezeggenschapsraad Ook de Avans Medezeggenschapsraad is aanwezig in Breda en wel in het casino. Daar vragen ze medewerkers te reageren op stellingen als ‘De AMR is een papieren tijger’ en ‘Waar moet Avans nog geld aan uitgeven?’. Ook de 5 procent-regeling wordt besproken.

Houd je grote feedbek!
Docent bij de Academie voor HRM en Bedrijfskunde Simone Schenk ontdekte dat mensen tijdens een feedbackgesprek niet meer in staat zijn om alle gegevens te verwerken. Dit komt omdat tijdens zo’n gesprek de verschillende hersendelen niet meer samenwerken.
feedbek-aod16-max
Tijdens haar lezing ‘Houd je grote feedback’ geeft ze, samen met theaterduo Barbara en Boukje, inzichten over het beter aanpakken van de terugkoppeling naar studenten toe. Ze krijgt het publiek zelfs aan het zingen.

Leren Produceren
Spelenderwijs leren hoe je de 5S-methode kan toepassen, kan ook op de Onderwijsdag. Deze manier van ordenen komt voort uit Lean, een bedrijfskundige methodiek uit Japan die gericht is op efficiënter werken. Na het spel en een enthousiaste uitleg van Avansdocent Stephan Wouters (5S staat voor sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren en systematiseren) mag de opgedane kennis meteen toegepast worden op een rommelige bestekla. Ook heel geschikt voor je werkplek!

Angst!
In een donkere bioscoopzaal wordt de videoclip van rapper Fresku’s ‘Angst’ afgespeeld. ‘Ben niet op m’n plek in het Westen, waar mensen vrijheid gebruiken om mensen te kwetsen’, horen de toeschouwers hem rappen. Vervolgens starten twee mensen vooraan beiden een monoloog, de ene vanuit het perspectief van een westerse vrouw die bang is dat haar Nederlandse waarden verloren gaan en de ander vanuit het perspectief van een moslimman, die zich steeds minder thuis voelt in het land waar hij geboren is. Langzaamaan veranderen beide monologen in een dialoog. De strekking: je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, zolang je respectvol met elkaar omgaat en met elkaar blijft praten.

Framing

Sarah Gagestein doet tijdens de Onderwijsdag een boekje open over de kunst van het framen, en hoe je met de juiste woordkeuze het verschil kan maken. Een frame is een verhaal met strategisch uitgekozen woorden en beelden. Door goed na te denken over de woorden die je kiest, duw je de luisteraar als het ware in een bepaalde interpretatierichting. Zo hebben ontkenningen totaal geen zin, volgens Sarah. Want: denk maar eens niet aan een roze olifant.

innovatieprijs 2016-max
Avans Innovatieprijs
Zoals bij elke Onderwijsdag werd er ook dit jaar een Avans Innovatieprijs uitgereikt. De ‘Student in de lead’ van de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda ging er vandoor met zowel de juryprijs als de publieksprijs. Na de uitreiking was het de beurt aan Victor Lamme om de Onderwijsdag af te sluiten met een interessant college over de vrije wil en dat die niet bestaat.

Meer lezen?