Niveau Engels voor alle Avansstudenten omhoog anders geen diploma

Het niveau van Engels moet omhoog vindt Avans. Studenten die komend studiejaar starten moeten Engels op B2-niveau behalen. Lukt dat niet, dan krijgen ze ook geen diploma.

Het plan werd dinsdagochtend toegelicht door Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur (CvB). Studenten hoeven volgens hem geen vloeiend Engels te spreken. ‘Het betekent wel dat je je in je beroep goed moet kunnen redden. Je hoeft de taal niet vloeiend te spreken, maar je moet met collega’s kunnen communiceren’, aldus het collegelid dinsdagochtend op NPO Radio 1.

Startniveau vastgesteld
Engels B2 wordt onderdeel van de eindkwalificaties van alle Avansstudenten. Bij iedere nieuwe student wordt vanaf volgend studiejaar bekeken wat het niveau is. Als dat te laag is, worden studenten bijgeschoold. ‘Wij laten studenten natuurlijk niet zomaar aan hun lot over.’ Die bijscholing zou in de zomer moeten plaatsvinden.

Al jaren discussie
Avans zegt de eerste hogeschool te zijn die het niveau voor alle studenten verhoogt. Voor de hele operatie heeft Avans 350.000 euro gereserveerd. Engels in het onderwijs zorgt al jaren voor discussie. Vooral doorstromers uit het mbo hebben vaak moeite met Engels.

Engels B2 ligt net een stapje lager dan het eindniveau vwo op leesvaardigheden. Het eindniveau havo ligt al op B2 wat betreft leesvaardigheid. Luister-, gespreks- en schrijfvaardigheid liggen daar echter nog op niveau B1.

Niet bang voor minder studenten
Angst dat toekomstige studenten niet meer voor Avans kiezen heeft Zijderveld niet. ‘Dat hebben we onderzocht en we zijn daar niet bang voor. We hebben gemerkt dat de huidige generatie het heel normaal vindt.’

Minister Bussemaker heeft in reactie op de plannen aangekondigd een onderzoek te laten uitvoeren naar de positieve effecten maar ook de bezwaren van de verengelsing van het hoger onderwijs. Wat Avans doet hoeft niet per se op alle hogescholen te gebeuren, vindt Bussemaker. Ze mogen het zelf weten. Dicht bij de Duitse grens zou een hogeschool misschien een andere keuze maken, meent ze.

Oplettende student

Wordt er dan ook gewerkt aan het belachelijk laag niveau Engels van de docenten? Er zijn docenten bij die qua Engels op niveau bassisschool zitten.

2016-03-29 20:13:20