Superhelden en Maxima bij eindexpo Bossche kunststudenten

De eindexpositie Launch van vierdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Den Bosch is donderdag van start gegaan. Studenten Vormgeving, Illustratie en Beeldende Kunst showen met liefde hun afstudeerwerk.

Directeur van AKV|St.Joost Femke den Boer stelt het publiek gerust. ‘Dit is niet de laatste eindexpositie op deze locatie. Ook volgend jaar kunt u nog genieten van dit gebouw. Daarna vertrekken we naar een prachtig gebouw een stukje verderop.’

Geen toegang
De grote rode kruizen die door de gangen zijn verspreid, horen niet bij een afstudeerproject. ‘Die geven de route aan,’ lacht een student, terwijl hij toekijkt hoe een groep bezoekers onder het kruis door duikt. ‘Blijkbaar gaat iedereen toch zijn eigen weg.’

Eindexpo 006

Bij de vormgevers staat Rozemarijn Oudjans met haar afstudeerwerk Gast_vrij. Ze wijst naar de stoelen met ijzeren spiesen en de deurmat met de tekst ga weg. ‘De discussie over gastvrijheid is in Nederland nu heel hevig,’ vertelt de vers afgestudeerde. ‘Ik neem mijn installatie mee naar middelbare scholen en laat scholieren nadenken over hoe gastvrij ze eigenlijk zijn.’

Eindexpo 005

Bordspellen en oude bekenden
Bambi Boland maakte een bordspel, gebaseerd op het boek Al mijn vrienden zijn superhelden.

Eindexpo 004

Door haar grote liefde voor Maxima, besloot Merel Fikkert in de huid van onze koningin te kruipen. Ze maakte zelfs een statieportret van zichzelf als Maxima.

Eindexpo 003

Bij de illustratoren zijn oude bekenden van Punt goed vertegenwoordigd. Illustrator Fernando Leon, die diverse illustraties in het magazine maakte, illustreerde het boek Het is ook nooit goed over Westerse luxeproblemen en cartoonist Krankjoram vulde zelfs een hele ruimte met zijn tekeningen.

Eindexpo 002 Eindexpo 001

Nieuwsgierig? Launch is van 2 juli tot en met 6 juli van 11.00 uur tot 18.00 uur te zien in de Kunstacademie aan de Onderwijsboulevard 256 in Den Bosch. Op maandag is de expositie tot 20.00 uur open.