HvA-docent zou cijfers hebben verzonnen bij examens

HvA Wibauthuis Foto: Flickr/Jpmm https://flic.kr/p/qLAYd4

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) gaat onderzoek doen naar een docent van de opleiding commerciële economie die jarenlang een “administratieve puinhoop” van de beoordeling van tentamens heeft gemaakt, dat meldt Folia. Volgens meerdere bronnen, onder wie leden van de opleidingscommissie, heeft de docent cijfers verzonnen nadat hij examens kwijt raakte.

De HvA sluit niets uit en wil uitzoeken of er reden is voor diepgravender onderzoek. Volgens verschillende bronnen van Folia was de docent niet in staat tentamens goed te beoordelen wegens ziekte en raakte hij tentamens kwijt. Soms vergat hij cijfers in te voeren in het systeem en het is onduidelijk hoe sommige cijfers tot stand zijn gekomen. “De studenten wisten dat er iets niet klopte aangezien de docent de gemaakte tentamens niet kon teruggeven, maar er wel een hoog cijfer gegeven werd,” laat een lid van de opleidingscommissie aan Folia weten weten. Datzelfde lid, die anoniem wil blijven, zegt dat “een deel van de cijfers werd verzonnen. Hoe groot dit is, kan ik niet inschatten.”

“Administratieve puinhoop”
Opleidingsmanager Marlies Sandee bevestigt dat de docent er een “administratieve puinhoop” van heeft gemaakt. Toen hij begin dit jaar midden in een cursus uitviel wegens fysieke klachten, ging Sandee bij de docent thuis de administratie ophalen omdat veel studenten op hun cijfers zaten te wachten. “In zijn administratie konden we veel cijfers en tentamens niet terugvinden. Toen bleek dat het helemaal mis was.”

Eerder op de vingers getikt
De docent zou al diverse keren op de vingers zijn getikt tijdens functioneringsgesprekken, maar er was niet genoeg reden om in te grijpen. Decaan van de faculteit Willem Baumfalk gaat onderzoeken of er reden is om dieper te graven in het functioneren van de docent. Maar: “Er is een grens aan hoe ver je terug kunt gaan en hoe diep je kunt graven.”

Folia heeft ook de docent om een reactie gevraagd, maar die is er tot op heden nog niet op ingegaan.