Ouderwets stro blijkt duurzame oplossing isolatie Udenhoutse sporthal

stro1strosporthal1-1920Honderden jaren wordt het al gebruikt voor het isoleren van huizen, maar stro is weer helemaal hip, duurzaam en biobased aldus Avansstudenten. Ze gebruikten het gedroogde graan volgens 21ste -eeuwse methoden om een sporthal te isoleren.

Aan de buitenkant van sporthal de Roomley in Udenhout is het ontwerp van de minorstudenten al te zien. Plexiglas met daarachter balen stro isoleren in ieder geval voor een half jaar een hoek van de sporthal. De gemeente wil de hal de komende jaren graag renoveren. De vorige week geïsoleerde proefmuur is een eerste test van studenten van de minor Bouwen met Biobased Materialen om te zien of het werkt. “Het is mooi dat je het stro kunt zien”, vertelt derdejaarsstudent Jurgen Zoontjens. “Het heeft karakteristieke waarde en straalt duurzaamheid uit.”

stro2strosporthal1-1383Oud materiaal in nieuw jasje
Het stro is geïmpregneerd tegen brandgevaar, plexiglas beschermt het materiaal van vocht maar zorgt wel voor doorluchting en ongedierte blijft weg uit het stro omdat het los staat van de grond. De student wil niet zeggen dat ze met dit ontwerp het eeuwenoude stro nieuw leven in hebben geblazen. “Maar we hebben wel een nieuw ontwerp bedacht. Een oud materiaal in een nieuw jasje.”

Makkelijk te recyclen
Glas- en steenwol of PUR-isolatie kent iedereen maar het zijn volgens de studenten geen duurzame oplossingen. “Stro is eigenlijk een duurzaam restproduct en het is gemakkelijk te recyclen. Als je het niet meer gebruikt, gooi je het gewoon op de akker.”

stro1strosporthal2-1385Hoge arbeidskosten
Omwonenden zijn erg enthousiast over het ontwerp van de studenten. Maar of de gemeente het ook daadwerkelijk gaat gebruiken bij de renovatie daar twijfelt Jurgen over. “Het kost veel tijd en moeite. Daardoor zijn de arbeidskosten hoog in vergelijking met reguliere isolatie.”

Rik Moens

Proficiat aan de ondernemende studenten! Er bestaan heel wat diverse manieren om stro te gebruiken: houten structuur met strobalen ertussen of zelfs als prefab (waar de muren met stro en leem in een magazijn worden gemaakt). Check Casa Calida!

2017-02-03 13:27:56