‘Nederlandse studenten kunnen zich niet aanpassen in buitenland’

Pas jij je aan de cultuur en normen en waarden aan als je voor studie naar het buitenland gaat? De meeste Avansstudenten niet, blijkt uit een zesjarig onderzoek van Jonathan van Melle, docent bij Avans School of International Studies (ASIS).

Nederlanders doen graag dingen op hun eigen manier. Oók in het buitenland. Van Melle: “Een student vertelde dat ze pas na een buitenlandervaring erachter kwam dat niet iedereen zoals Nederlanders denkt.” Maar: “We zijn geen China of Amerika, wij zijn een klein land zonder een grote leidende rol in het bedrijfsleven. Wij moeten ons aanpassen aan andere culturen.”

Niet giechelen in de klas
In Spanje ligt het werktempo lager dan in Nederland. In Zuidoost-Azië eten ze veel rijst en zijn de inwoners veelal boeddhistisch. Klinkt je misschien bekend in de oren. Maar wist je dat het niet oké is om te giechelen in de klas in Zuid-Korea? Of dat je als koppeltje in Indonesië niet samen op één kamer mag slapen? ASIS-studenten in de desbetreffende landen niet. Van Melle: “Het koppeltje snapte niet dat ze niet samen mochten slapen. De twee studenten in Zuid-Korea realiseerden niet dat het een no go is om te lachen in de klas. Vervolgens werden ze doodgezwegen.”

Intensief onderzoek onder studenten
“Wij zeggen wel dat we studenten voorbereiden op een internationale carrière, maar heeft dat het gewenste effect? Hebben onze studenten het vermogen om met normen en waarden in het buitenland om te gaan?” Na genoeg incidenten met Avansstudenten in het buitenland, werd het tijd voor een onderzoek. Een eerste meting onder studenten bevestigde Van Melles vermoedens: studenten bezitten niet de capaciteit om zich in te leven. De daarop volgende jaren verrichte de docent intensief onderzoek onder álle ASIS-studenten.

De conclusie van zijn onderzoek: het ontbreekt de studenten aan aanpassingsvermogen. “Studenten leven in een bubbel. Als je bijvoorbeeld alleen in Spanje bent geweest om te zuipen, weet je niet beter.”

Actief sturen
De oplossing om studenten meer bewustzijn bij te brengen? “Voor, tijdens en na een buitenlandstage actief sturen. Dat gebeurt nu niet.”

Een echte invulling daarvan is er nog niet. Dat is stap twee. Van Melle oppert activiteiten rondom stageterugkomdagen: “Laat studenten met buitenlandervaringen daarover vertellen aan studenten die nog naar het buitenland gaan.”

L

Ligt erg aan de persoon. Als je naar het buitenland gaat en je niet eens de moeite doet om je te mengen met de locale bevolking of je je totaal niet interesseert dan verbaast het me niks dat sommige studenten de cultuur niet (willen) kennen.

2017-04-05 08:54:13

Afgestudeerde international Business

Het heeft er heel erg mee te maken wat je beweegredenen zijn om naar het buitenland te gaan. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in de conclusies van dit artikel. Ik ben benieuwd naar het resultaat als je een andere doelgroep toetst.

2017-03-27 12:07:31

Me

Niet alleen Avans studenten. Ik ben een half jaar in Nieuw Zeeland geweest en ik heb me kapot geschaamd voor de Nederlanders die er rond lopen. Je haalt ze er zo uit. Respectloos voor de cultuur, natuur en het land waar ze zijn.

2017-03-26 13:18:24

Zwijgende koreaan

Een beter passende titel was geweest: Veel Avans studenten lopen met een bord voor hun kop rond in het buitenland

2017-03-24 13:58:23