‘Burgerinitiatieven veranderen de rol van de ambtenaar’

Ambtenaren hebben nog wel eens moeite om te luisteren naar de burger, maar met een groei van burgerinitiatieven verandert ook de rol van de ambtenaar. Het is een van de conclusies uit een symposium waarbij derdejaarsstudenten Bestuurskunde in Den Bosch zich verdiepen in de waarde van burgerinitiatieven en hun eigen rol als toekomstig ambtenaar.

“De overheid is in transitie”, vertelt Mezekir Semere, derdejaarsstudent en organisator van het symposium. “Waar de overheid voorheen bepaalde, is nu de samenleving aan zet.” Tijdens het symposium van afgelopen maandag zijn er lezingen door experts en brainstormen studenten over hun eigen toekomst.

Nieuwe werkwijze
Burgerinitiatieven zijn er steeds meer en vaker. “Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het gebeurt. Van energie opwekken in de buurt tot initiatieven in de zorg; burgers weten wat ze willen. ” Het dwingt de ambtenaar om zijn werk op een nieuwe manier te doen. “Van oudsher doet een ambtenaar wat de politiek hem opdraagt. Maar in principe ben je onafhankelijk”, aldus de student.

‘Veel passie en emotie’
Ambtenaren denken het nu vaak nog beter te weten dan de burger zo blijkt tijdens het symposium. Maar burgerinitiatieven zijn een verrijking en van grote toegevoegde waarde, denkt Mezekir. “De burger weet wat hij wil. Mensen die een initiatief indienen hebben veel passie en emotie bij het onderwerp. Hoe ga jij dat als ambtenaar beoordelen? Volg je de voorwaarden of heb je een open blik? Het is belangrijk om open te staan voor dit soort initiatieven.”

De wijk in
De belangrijkste les voor Mezekir: “Ga langs, bezoek de wijk, luister naar de mensen en probeer met een open blik te kijken. Waar komt die bevlogenheid vandaan? En vertaal dat naar iets realistisch.”