9 x oud-kunststudenten op Dutch Design Week

De befaamde Dutch Design Week in Eindhoven staat weer voor de deur. Negen vers afgestudeerden van AKV|St.Joost presenteren onder de titel IMPACT hun werken. Negen afstudeerwerken die inhaken op actuele thema’s.

1. Collectief Rob en Robin – DESIGNERIA (Grafisch Ontwerp)
“In een Indonesisch restaurant, onder het genot van een Bintang, begon een onderzoek naar de vormgeving van onder andere de snackbar, de afhaalchinees en de Surinaamse toko. ‘Waarom?’ zal je denken? Allereerst omdat deze manier van vormgeving zo afwijkt met alles wat we op de academie, in boeken en op ontwerpblog’s tegenkomen. De vormgeving staat haaks op alle ontwerpnormen en -waarden die verwacht worden: exotisch en aandoenlijk en soms een verademing.”

2. Ruben Vlijm – De man is uitgestorven, maak hem onsterfelijk (Fotografie)
“In onze Westerse maatschappij leven we in een kansrijk tijdperk waarin gelijkheid tussen de sexen een dominante rol speelt. We streven naar gelijke kansen, gelijke rechten en een gelijke behandeling voor iedereen. De vrouw weet zich hierin goed te ontwikkelen. Maar hoe zit het eigenlijk met de man? Waar wij mannen voorheen boven op de spreekwoordelijke apenrots stonden, lijkt diezelfde rots tegenwoordig veranderd in een heuveltje. Wat moet de man in de 21e eeuw? Waar de rol van de man jarenlang vanzelfsprekend was, lijkt het begrip mannelijkheid nu vager dan ooit te zijn.”

3. Emily Koo – Transcultural Disorder (Fotografie)
“Opgegroeid in een Westerse cultuur met Oosterse invloeden, heb ik geleerd te leven als een brug tussen deze twee culturen. Soms hand in hand, soms in een cultuurclash maar altijd in constante beweging en verandering. De twee werelden en de brug hiertussen, vormen voor mij een driehoeksverhouding. Zal ik ooit volledig thuis zijn in één van de twee culturen of kan ik me erbij neerleggen dat juist de cultuurclash mijn leven verrijkt?”

4. Vivian Heyms – De moderne Nederlander (Illustratie)
”Op het moment dat mijn werk de moderne Nederlander ontstond, waren er veel gesprekken in de media over de Nederlandse identiteit. Dit was voor mij de reden voor een onderzoek met de vraag: “Wat is de Nederlandse identiteit?” Ik denk niet dat ik hier een eenduidig antwoord op kan geven. Identiteit is namelijk altijd in beweging. Maar wat ik met dit werk wil laten zien is een hedendaags beeld van Nederland.

Wat me opviel is dat het cultureel erfgoed wordt ervaren als typisch Nederlands, zelfs nu nog in het heden. Terwijl veel kunstvoorwerpen niet representatief zijn voor het Nederland van nu, maar ook niet voor het Nederland van toen. Het beeld gaf namelijk toen al geen volledig beeld van de realiteit op dat moment. Het is een eenzijdig perspectief. Ik vind het om deze reden tijd om dit beeld te veranderen en hierdoor een representatiever beeld te laten zien van de Moderne Nederlander.”

5. Vera IJzelenberg – Under the Veil; The different sides of the Hijab (Grafisch Ontwerp)
Ze komt uit een klein dorpje in Zeeland, heeft blonde krullen en blauwe ogen. Vera IJzelenberg, vierdejaarsstudent Grafisch|Ruimtelijk Ontwerp, droeg voor haar afstudeer- project Under the Veil; The different sides of the Hijab zeven dagen een hijab. “In Nederland wordt het niet opgelegd, waarom zou je ervoor kiezen?” Ik verdiepte me erin door de Koran te lezen en via internet research te doen. Via via kwam ik in contact met moslima’s die er een dragen. Zij vertelden mij waarom ze een hijab dragen en over hun ervaringen.”

6. Sjoerd Geerts – Datarama (Ruimtelijk Ontwerp)
“We staan nog maar aan het begin van een digitaal tijdperk, maar er is nu al een overvloed aan digitale informatie. Wat heeft een ontwerper aan deze data en wat kan de consument ermee? Waarom zouden alleen grote bedrijven verdienen aan onze informatie? Met de installatie Datarama probeer ik op ludieke wijze duiding te geven aan deze digitaliserende wereld. De installatie geeft de gebruiker de gelegenheid een product te kopen met zijn of haar informatie. De informatie dient als betaalmiddel, maar zorgt ook voor de vorm van het object. Het is een werk waarin ik mijn positie als ontwerper en maker in een digitaliserende wereld probeert te duiden.”

7. Bram Verbeek – Audilizer (Ruimtelijk Ontwerp)
“De Audilizer is een gereedschap dat een brug slaat tussen beeld en geluid en een nieuwe manier biedt om de relatie daartussen te onderzoeken. Het is als het ware een synthesizer waarmee je muziek kunt maken door middel van kleur en vorm. Het is een hulpmiddel om beeld te ontwerpen door het componeren van geluid.”

8. Ilse van den Dungen – Hoe kunnen we genieten van de troost die geloof biedt, zonder een religie of een vorm aan te nemen? (Beeldende Kunst)
“Mijn rol als kunstenaar bestaat veelal uit het bestuderen van theorie en het uiteenzetten van mijn eigen manifest en filosofische overtuiging. De grootste vraag die ik mijzelf stel, komt voort uit een persoonlijke verlangen naar vrij verstrekbare troost. Mijn studie centreert zich vooral richting onverstoorbaarheid, de rol van techniek en het overdragen van functie, en het verschil tussen geloven en verlangen. Dit komt voort uit mijn behoefte naar intimiteit zonder persoonlijk referentiekader en een fascinatie met de troostende werking van het actieve geloven.

9. Rick van Meel- Change of Shape of an Element in Tension (Beeldende Kunst)
“Het beeld is een resultaat van mijn onderzoek naar wis- en natuurkundige formules en de illustraties. De illustratie verwijst naar een uitsnede van een materiaal dat onder spanning staat in de lengte richting x. Waarin de met stippellijn omlijnde ruimte in de 3 dimensies x, y, z, van vorm verandert, maar waarbij het volume gelijk blijft. Euclid’s definiëring van ruimte, vlakken, lijnen en punten waren de aanleiding om onderzoek te doen naar wis- en natuurkundige formules en illustraties.”

De werken zijn van 21 t/m 29 oktober 2017 in het Temporary Art Centre (TAC) in Eindhoven.