Avans Innovatieprijs: je kunt stemmen!

Waardevolle, verfrissende initiatieven die getuigen van lef. Elk jaar reikt Avans de Innovatieprijs uit aan een vernieuwend concept dat de hogeschool in beweging weet te zetten. Medewerkers en studenten kunnen tot en met 12 april stemmen op een van de zes genomineerden.

Tijdens de Onderwijsdag op 12 april in Tilburg wordt de Avans Innovatieprijs 2018 uitgereikt. Naast de juryprijs is er ook een publieksprijs te vergeven. Stemmen kan  hier.

Vorig jaar won de minor Vision & Robotics de juryprijs . Ucademy ging naar huis met de publieksprijs.

De kanshebbers van dit jaar op een rij:

AMX
De Avans Multidisciplinary eXperience (AMX) is een projectweek waarin studenten van verschillende opleidingen innovatieve oplossingen voor een actueel vraagstuk zoeken. Ze werken voor een echte opdrachtgever. Ervaren docent-coaches begeleiden de studenten.

Lees ook: AMX-week: studenten helpen statushouders met foodcourt

De Leergemeenschap
De verzorgingsstaat wordt langzamaan een participatiestaat. Het werk van sociaal werkers speelt zich steeds minder af in de traditionele werkomgeving. Dit betekent dat zij zoeken naar nieuwe werkvormen met professionals. De Academie voor Sociale Studies in ’s-Hertogenbosch en Breda speelt hierop in door studenten direcht met professionals te laten samenwerken in zogenoemde leergemeenschappen.

Lees ook: Studenten nieuwe studie Social Work direct in de praktijk aan de bak

De Incubator
Foto: Loet KoremanFoto: Loet Koreman

De Incubator is een stagevorm waarin een aantal studenten van de AKV|St. Joost zelfstandig hun eigen creatieve studio leiden. De studio’s bevinden zich in bestaande instellingen binnen de creatieve industrie, zoals de Gruyter- of de Verkadefabriek. De begeleiding is bewust minimaal en bestaat uit een wekelijks bezoek door een inhoudelijk vakdocent, samen met een coach ondernemerschap.

Lees ook: Alles is nieuw: van autonoom kunstenaar naar zelfstandig ondernemer

Virtualreality-leermiddelen
De Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu ontwikkelt zelf virtual reality-leermiddelen. Studenten en een docent van de opleiding Technische Informatica in Breda bouwen realistische omgevingen, zoals een virtueel plaats delict, een virtuele chemicaliënopslag en een virtuele cel. Ook werkt de academie aan een virtuele omgeving waarin bodemonderzoek kan worden uitgevoerd. Deze leermiddelen geven het onderwijs een extra dimensie en worden in cursussen gebruikt.

Mastergame: Suboptimalia ziekenhuis
Nederlandse ziekenhuizen worden in geconfronteerd met tegengestelde opdrachten. Aan de ene kant dienen zij kosten te besparen en het rendement te verhogen. Aan de andere kant verwachten patiënten en zorgverzekeraars hoogwaardige zorg die snel wordt geleverd. Het gevolg is dat veel ziekenhuizen zoeken naar manieren om hun zorgprocessen te verbeteren. De mastergame Suboptimalia ziekenhuis creëert bewustwording en inzicht in deze processen.

Studenten bepalen zelf wat, waar en wanneer ze leren
Studenten verdienen de vrijheid om hun eigen vakken te kiezen en zelf zeggenschap te hebben over de branche of het bedrijf waarin ze willen acteren als innovator. Tijdens het semester K3-K4 voeren studenten van de opleiding Advanced Business Creation een innovatieopdracht uit voor een opdrachtgever die zij zelf bepalen. Dit gebeurt onder begeleiding, maar flexibiliteit staat centraal. Zo werken de studenten aan zelfgekozen vakken en projecten, in plaats van aan fictieve casussen.