Alles is nieuw: van autonoom kunstenaar naar zelfstandige ondernemer

Kunst studentenJe leert veel tijdens je studie. Maar niet hoe het is om echt als ondernemer aan de slag te gaan. Dat is wél wat acht vierdejaarsstudenten van AKV|St.Joost de komende vier maanden doen binnen hun eigen opgerichte studio The Little Box.

De twee grote tafels in de ruimte liggen bezaaid met vellen, aantekeningen en opengeklapte laptops. Aan de muur hangt een lijst met beoogde droomopdrachtgevers om te benaderen, daarachter mogen de studenten van AKV|St.Joost hun namen zetten. Het is er echter nog niet van gekomen sinds de oprichting van ontwerpstudio The Little Box eind augustus. De agenda loopt al lekker vol, voor nu nog met opdrachtgevers die binnen zijn gekomen via de opleiding. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de acht studenten zelf aan de slag gaan met de acquisitie.

Ondernemerschap
De vierdejaarsstudenten verkiezen het zelfstandig leiden van een eigen onderneming boven een traditionele stageplek. De voornaamste reden van onder andere Gigi van Grevenbroek, Hélène van Meeteren en Wies Paree: hier leren ze wat ze op school niet leren over het ondernemerschap. Hélène: “Op school maken we een opdracht, een docent beoordeelt het en dat was het. Het werk dat we hier maken, komt ook écht ergens te hangen.” Dat niet alleen: “Alles is nieuw.” Prijzen bepalen, facturen opstellen, netwerken en hoe om te gaan met een opdrachtgever. Maar ook hoe ze die opdrachtgevers binnenhalen. “Dan ben je bezig en denk je: hoe werkt dat verder eigenlijk?” vertelt Hélène. “Als je dan een akkoord krijgt van de opdrachtgever is dat supertof.”

Freelancen
Enkele jaren geleden waren er negatieve geluiden van (net-)afgestudeerden van de kunstopleidingen. Die kwamen net de arbeidsmarkt op en waren veelal gedwongen te freelancen. En dat was pittig. Niks van wat ze daar tegenkwamen, hadden ze tijdens hun opleiding aan AKV|St.Joost geleerd.

Sinds anderhalf jaar kunnen vierdejaarsstudenten net als Hélène, Wies en Gigi ervoor kiezen om zich op deze manier voor te breiden. Zo leren ze ook meteen of freelancen wat voor hen is. Om deel te nemen moesten ze eerst solliciteren. Ook in Breda zijn er twee zelfstandige studio’s: Studio Beeldbar en Studio Octovidu.

Dynamiek
Het kan af en toe druk en rommelig zijn in het hoofdkwartier van The Little Box. Gigi: “Dan gaat iemand gewoon even met de laptop in de andere ruimte zitten.” Maar verder alleen maar positieve geluiden van de drie: “De dynamiek is ontzettend goed!”

Ook al studeren er zeven Illustratie en een Grafisch, iedereen begeeft zich weer in een andere hoek qua stijl en uitwerking. Handig als er een opdracht binnenkomt. “Die nemen we als groep aan en dan kijken we wie het wil uitwerken”, vertelt Wies. “We vormen voor elkaar inspiratiebronnen en vullen elkaar goed aan.” Gigi lacht: “Het samenwerken komt goed uit als ik bijvoorbeeld niet snap hoe iets in Photoshop werkt. Dan roep ik wat en is er iemand die het me kan uitleggen.”

Gigi tegen de andere aanwezigen: “Ik ga een rondje lopen buiten, mijn ogen zijn moe van het turen naar het beeldscherm.” Ook dat is het werkende leven. “Vrijdag gaan we op bezoek bij de redactie van Trouw. Ons eerst personeelsuitje!”