In de schulden voor Instagramfame: zo ongezond is het perfecte plaatje

Gesponsorde pakketten voor reviews ontvangen, gratis de wereld over reizen of zelfs geld per post verdienen. Allemaal via perfect plaatjes op Instagram. Voor sommigen kan het najagen van de levensstijl een financiële strop worden. Zoals voor de Amerikaanse Lissette Calveiro die zich er diep voor in de schulden stak.

Voor de een maakt het niet zoveel uit als de feed er wat ongecoördineerd uit ziet. Voor de ander is een overzichtelijke feed wél belangrijk. En als je opvalt, benaderen bedrijven je voor gratis producten. Super tof, microinfluencer worden. Voor de happy few valt er zelfs (genoeg) geld mee te verdienen. Maar sommigen trekken het wel heel ver door, zoals de Amerikaanse Lissette .

Lissette zegt dat ze absurd veel geld uitgaf aan designertassen, dure kleren en luxe vakanties, terwijl ze banen heeft die niet veel opleveren, zoals een stage in New York. Ze vertelt dat ze shopt om de perfecte ‘gram’ te kunnen maken en dat ze boven haar stand leeft. “Ik leefde een leugen”, zegt ze. “De schuld groeide me boven het hoofd.” Het grootste deel van haar reizen deed ze puur voor Instagram, vertelde ze deze week aan The New York Post.

Lees ook: Leven van likes op social media

Façade
Dat er achter populaire Instagramsaccounts en het perfecte plaatje een grote façade schuilt, bleek vorig jaar na een experiment van zes studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Binnen enkele weken verzamelde het account tienduizend volgers. Wat zij niet wisten, was dat het om een fictieve Instagrammer ging. Myra Bax, een van de studenten vertelde aan Folia: “We wilden laten zien dat veel wat je online ziet niet echt is en de werkelijkheid vaak mooier maakt.” Of neem Fashionista Chloë, die zó moe werd van het ‘perfecte leven’ op Instagram dat ze het roer volledig omgooide. Tegenwoordig deelt Chloë Sterk, zoals ze echt heet, haar verhalen en foto’s onder de naam Daily Nonsene. Waar zij voorheen obsessief bezig was met dé perfecte foto, deelt zij nu verhalen over de Instagram bubbel.

Lees ook: #DARUM: van hersenspinsels naar grote fanbase

Vaak halen alleen de perfecte foto’s de feed. Als het niet om de eigen feed gaat, kunnen de meeste via ontdekken uren turen naar foto’s van onbekenden. Maar van alle sociale media heeft Instagram de slechtste invloed op de mentale gezondheid van jongeren, concludeerden Britse onderzoekers na het ondervragen van 1.479 jongeren in de leeftijd van 14 tot 24 jaar.

Grote druk
Lissette vertelt dat niemand op Instagram over zijn inkomen praat of hoe bepaalde foto’s tot stand komen. “Ik ben bezorgd, omdat ik zoveel meisjes zie die enorm bezig zijn met hun imago.” En: “Ik had zoveel mogelijkheden om te sparen. Ik had mijn geld beter kunnen investeren.” Chloë schrijft in haar column: “Ook ik werd meegezogen en stond enorm onder druk. Een burn-out van de grote social media druk komt zo om de hoek kijken.”

W*M

je hebt t ook over een amerikaan he, het armste land van de wereld met de meeste luxe.

2018-03-19 16:25:36