#DARUM: van hersenspinsels naar grote fanbase

De pakkende zinnen van Darum op Facebook, Twitter en Instagram zijn mateloos populair. Niet een heel team creatievelingen, maar de nuchtere Bossche tweedejaarsstudent Communication & Multimedia Design Dennis Gerritsen is het brein achter de pagina.

Darum: 212.000 volgers op Instagram, 409.000 volgers op Facebook en bijna 4.000 volgers op Twitter. En de tellers blijven oplopen. Een webshop met eigen merchandise is net de lucht in en meerdere boekwinkels door Nederland verkopen de verjaardagskalenders en kaarten van Darum.

Tijdens het gesprek met Communication & Multimedia Designstudent Dennis Gerritsen blijft zijn telefoon oplichten door de meldingen die hij ontvangt. Regelmatig krijgt hij reacties van volgers. “Dan krijg ik een foto dat er een quote van Darum is gebruikt tijdens een presentatie. Of ze hangen ergens in een klas.” Laatst belde Qmusic-dj Erik van Roekel naar Dennis. Of het een idee is om tijdens de zaterdagshow quotes van Darum voor te lezen.

Maandag… #darum #regen #maandag

A post shared by #DARUM! (@darumnl) on Nov 26, 2017 at 10:48pm PST

Sinds drie jaar
Niet verkeerd voor een pagina die drie jaar bestaat. Dennis bedacht eerder quotes voor Facebookpagina Horeca be Like. “Dat was heel specifiek. Toen ben ik gaan kijken naar een bredere doelgroep, waar ik quotes over alledaagse dingen voor kon plaatsen, van veters strikken tot laat naar bed gaan.”

Darum werd meteen opgepikt: “Drie jaar geleden waren zulke quotes op Facebook nog redelijk nieuw.” Concurrentie ervaart hij ook vandaag de dag niet echt van pagina’s zoals Kleintje. “Die hebben een duidelijke doelgroep, een heel andere dan ik.”

Het loopt niet altijd lekker met de mensen achter Rumag, die ook dagelijks quotes plaatsen. Darums accounts zijn geblokkeerd door Rumag op de platformen. Laatst werd er een quote door hen geplaatst die verdacht veel leek op een van Darum uit 2015. Dennis vertelt nuchter: “In die discussie probeer ik me verder niet te mengen.”

Inhakers
De teksten schieten hem altijd zomaar te binnen, hersenspinsels zijn het. Wanneer hij door de stad loopt, over het station, noem maar op. Of het zijn inhakers op populaire tv-programma’s of kerst: “Vanaf morgen mag je ongegeneerd naar kerstmuziek luisteren – wintertijd”. Via een app op zijn telefoon zet hij de tekst in een kadertje en de quote is gemaakt en klaar om online te plaatsen, binnen luttele seconden.

“Negatieve quotes over de politiek en het weer doen het goed. Het is wel opletten met quotes over voetbalclubs. Feyenoord speelde een keer niet goed, daar maakte ik een quote over. Toen kreeg ik heel Rotterdam over me heen”, vertelt Dennis. Dan lachend: “Dat was pijnlijk.”

Geld
Veel mensen denken dat het geld binnenstroomt bij zo veel volgers. Die vraag krijgt Dennis ook regelmatig. “Ik werk nog bij de Efteling en ik verdien geen geld met mijn content. Volgers en likes kopen doe ik ook niet, dat is weggegooid geld.” Maar waar hij tot een half jaar geleden sporadisch geld kreeg voor de quotes, begint daar nu verandering in te komen. “Ik ontvang royalty’s van de uitgeverij voor de kaart- en kalenderverkoop.”

En dan die webshop met merchandise. “Via Twitter benaderde iemand mij hierover. Eerst wilde ik dat niet uit handen geven, maar dat heb ik los gelaten. Binnenkort sturen we influencers wat samples.” In de toekomst? “Misschien wel samenwerkingsverbanden met bekende YouTubers.”