Avans verwacht meer studenten in Roosendaal; renovatieplannen aangepast

De renovatie van het nieuwe gebouw in Roosendaal is aangepast omdat de hogeschool meer studenten verwacht voor de nieuwe Associate degrees Academie (AdA). Die conclusie komt naar voren uit de plannen die de Diensteenheid ICT & Facilitaire dienst (DIF) presenteerde aan de Avans Medezeggenschapsraad.

Avans en HZ University of Applied Sciences starten in september in Roosendaal met het aanbieden van Associate degree-opleidingen in Roosendaal. Uit onderzoek in de regio van de academie en de grote animo bij de Avans Academie Associate Degrees (AAAd), in Den Bosch, past Avans de verbouwplannen aan.

Geen huurkosten
De gemeente Roosendaal heeft het voormalige belastingkantoor aan het Mill Hillplein gekocht en stelt het ter beschikking aan Avans en de HZ voor een periode van drie jaar. De beide hogescholen hebben geen huurkosten, maar betalen wel de verbouwing van het pand.

Het geschikt maken van het gebouw gaat gefaseerd. In de eerste plannen zou alleen de begane grond geschikt worden gemaakt voor onderwijs, maar door de verwachte toestroom wordt ook de eerste verdieping nu al opgeknapt.

Optie tot koop
Als na drie jaar blijkt dat de opleidingen van de AdA succesvol zijn, dan koopt Avans het gebouw van de gemeente. In totaal is er de komende jaren een bedrag van 27,7 miljoen gereserveerd voor de eventuele aankoop en de verbouwing van het pand.

Lees ook: Geen nieuwbouw maar voormalig belastingkantoor voor Associate degree Academie Roosendaal

Arnoud Opdam, directeur van DIF, legt de plannen ter instemming voor aan de Avans Medezeggenschapsraad. De opzet van de ruimtes van de AdA worden, net als in Den Bosch, anders dan de bachelor-opleidingen van Avans. “Werkplekken worden verspreid door het gebouw. Er zijn minder klassieke leslokalen en meer ruimtes waar docenten tussen de lessen door uitleg geven.” Op basis van ervaringen in Den Bosch komen er wel meer leslokalen in het nieuwe gebouw.

Stopcontacten
AMR-studenten vragen zich af of er na de renovatie wel genoeg stopcontacten komen op de locatie. Opdam: “60 procent van het aantal stoelen in een ruimte moet een stopcontact hebben. Die norm voldoet ruim volgens ons.”

De AMR stemt voor dit moment in met de renovatieplannen. Als de plannen worden uitgebreid worden deze opnieuw voorgelegd aan de raad.