Hogescholen vestigen hoop op studenten bij het halen van Duurzame Ontwikkelingsdoelen Verenigde Naties

Acht hogescholen, waaronder Avans, tekenden dinsdag een intentieverklaring om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN op te nemen in de curricula. Dat gebeurde tijdens een conferentie op de Onderwijsboulevard.

De zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn opgesteld als wereldwijde doelstellingen voor duurzame ontwikkeling die voor 2030 gehaald moeten worden. Geen armoede, geen honger en goed onderwijs zijn er drie van.

Als het aan Paul Rüpp, bestuursvoorzitter van Avans en Jan Peter Balkenende, voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition ligt, hebben het onderwijs en studenten een grote rol bij het halen van deze doelen. “Studenten moeten leren wat de SDG’s zijn, en dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft om daaraan bij te dragen”, schrijven ze in een opiniestuk in het FD.  “Ze moeten de kennis en de competenties bijgebracht krijgen om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Daarom moeten de Duurzame Ontwikkelingsdoelen worden opgenomen in de curricula.”

Studenten bedenken oplossingen
Studenten Business Innovation gingen de afgelopen maanden in groepen aan de slag met de goals. De ideeën werden gepresenteerd tijdens de conferentie op de Onderwijsboulevard in Den Bosch. Zo bedachten studenten een lesmethode om gendergelijkheid te bevorderen, anderen bedachten een plan om stadslandbouw uit te breiden of om kinderarbeid tegen te gaan.

Vieze bierflesjes
Een opvallend idee komt van een groep die zich richtte op verantwoordelijke consumptie en productie. “De ontwikkelingsdoelen zijn allemaal zo breed. We wisten niet meteen wat we er mee moesten”, vertelt een van de studenten. “We zijn naar diverse beurzen gegaan en kwamen daar vaak Heineken tegen. Uiteindelijk vertelden ze ons dat miljoenen flesjes compleet gerecycled moeten worden omdat er rommel in zit. Peuken, bierdopjes of papier in een flesje zorgt ervoor dat het niet meer uitgewassen kan worden. Dat is zonde.”

De studenten bedachten een simpel lipje dat je na het drinken over je bierflesje vouwt. Op die manier kan er geen rommel meer in, maar het moet consumenten vooral bewust maken van het probleem. Heineken is, op een paar opmerkingen na enthousiast, over het idee en denkt na over de productie ervan.

Betere wereld
Ook Balkenende ziet veel in de praktische insteek van de studenten. “We moeten zoeken naar de praktische vertaling van de doelen. Ik heb vandaag gezien wat studenten kunnen. Het is fantastisch dat deze hogescholen hier zijn en hun handtekening zetten. Een betere wereld begint op de opleiding in heel praktische zin.