Pensionerende Pijnappels organiseert reünie met klas uit 1999: ‘Echt zo’n gevoel van jullie zijn mijn kinderen’

Met weemoed dacht Jacques Pijnappels, docent bij de Academie voor Sociale Studies Den Bosch (ASH) en voorzitter van de Avans Medezeggenschapsraad, terug aan zijn slb-klas van 1999. Toen zijn directeur vroeg hoe hij na 28 jaar afscheid van Avans wilde nemen, koos de docent niet voor Bossche bollen of een massale borrel in het Grand Café maar voor een reünie: “Ik wil terugkijken, ervaren en voelen. Lief en leed hebben we gedeeld in deze klas.”

De klas van 1999 was een van de eerste die Pijnappels als slb’er begeleidde. Waren de studenten van de Sociale Studies in Den Bosch toen nog rond de 20 jaar oud, inmiddels zitten er 12 vrouwen en 2 mannen van rond de 40 aandachtig te luisteren naar hun oud-docent in de bestuurskamer van Avans in Den Bosch. Oude klasgenoten zien elkaar weer voor het eerst, herinneringen worden gedeeld en Pijnappels klimt in de rol van Anita Witzier door de alumni te bevragen over de afgelopen 20 jaar. “Als je zo het woord neemt, heb ik meteen de neiging om een notitieblok te pakken en mee te schrijven”, roept een van de oud-studenten.

Klassenboek
Oude fotoboeken en een klassenboek zijn uit de kast getrokken, afgestoft en meegenomen naar de reünie. “Jacques, ik heb niet altijd het idee dat je begrijpt wat ik bedoel, maar je doet er wel je best voor. Bedankt voor je inzet en de moeite die je genomen hebt om ons te ondersteunen tijdens de opleiding”, schrijft Bregje in het boek uit 1999. “Bedankt voor de vele wijze adviezen (vooral op relatiegebied. Haha, je had gelijk), groetjes Dandy.”

[double_images]
/>/>[/double_images]

Als slb’er trof Pijnappels naar eigen inschatting ongeveer 1.000 studenten. Deze klas is bijzonder, niet omdat het een van zijn eerste slb-klassen was, maar omdat hij ze zolang begeleidde. “Lief en leed hebben we gedeeld in deze klas. Bij iedereen heb ik herinneringen en ervaringen die ik heb onthouden. Ik had echt zo’n gevoel van jullie zijn mijn kinderen.”

De klas was actief. Ze organiseerden borrels en uitjes. Deelden problemen met elkaar en sloegen het relatieadvies van Jacques in de wind. “Maar het heeft niet lang geduurd met die jeugdliefde, daar had je toch gelijk in Jacques”, licht Dandy twintig jaar later toe. Pijnappels: “Jullie waren een hechte groep. En durfden echt te delen met elkaar.”

Start carrière in de vrachtwagen
De carrière van Pijnappels begon 49 jaar geleden in de vrachtwagen. Eerst als bijrijder, vervolgens doorkruiste hij Europa als chauffeur voor een meubelfabrikant. Via het mbo stroomde hij door naar het hbo en een tweejarige hbo+ opleiding (nu hbo master) waarna hij nog diverse deeltijdstudies volgde, onder andere in de richting van trauma- en crisishulpverlening.

“Vergaderingen stonden toen nog blauw van de rook”

Als student van de sociale academie zat hij meteen in de medezeggenschapsraad. “Vergaderingen stonden toen nog blauw van de rook en de studenten bepaalden het beleid.” Na zijn overstap naar het docentschap richtte hij zich op de medezeggenschap van de Academie voor Sociale Studies. “Die was er nog niet en daarvoor heb ik zelf het initiatief genomen om die van de grond te krijgen.” In de Avans Medezeggenschapsraad werd hij in 2014 als voorzitter verkozen.

Lees ook: Voorzittershamer AMR overgedragen: ‘Ik had een intuïtief gevoel, zij wordt mijn opvolger’

[double_images]
/>[/double_images]

Agenda’s in de prullenbak
In het najaar wordt de docent 66 jaar oud. “Ik heb al mijn agenda’s weggegooid en de huidige gooi ik deze zomer ook weg.” Pijnappels zal actief blijven in de politiek van de gemeente Landerd als fractievoorzitter van Progressief Landerd. “Mijn vrouw is keramist en we hebben een atelier. Daar gaan we exposities organiseren. Wie weet wat er allemaal op mijn pad komt.”

“Vader van de opleiding”

De reünie wordt besloten met een bijbehorende groepsfoto en een borrel. “De studie was als een warm bad. Jij was echt een vader van de opleiding en een aanjager van de groep”, besluit een van de alumni. “Ik heb er veel positieve herinneringen aan.”