Blaas je filterbubbel op met de nieuwste Ucademy-module

Waarom zijn er steeds meer genderneutrale toiletten? Hoe kan het dat de emoties bij het Zwarte Piet-debat zo hoog oplopen? Ucademy biedt sinds kort een gloednieuwe module aan. Tijdens colleges in Oordeelsvorming discussieren studenten over de belangrijke thema’s van onze tijd.

“Er bestaan heel veel vooroordelen waar mensen zich nauwelijks van bewust zijn”, zegt Johar Boonman, derdejaarsstudent CMD en spreker bij Ucademy. Wie alleen met gelijkgestemden omgaat, hoort nauwelijks een tegengeluid. En dat zorgt volgens Johar voor wrijving. Het doel van de module Oordeelsvorming is om studenten inzicht te bieden in elkaars opvattingen en om ervoor te zorgen dat studenten de dialoog met elkaar aangaan, júíst als ze verschillen van mening. “Waarom vindt iemand wat hij of zij vindt? Als je mensen buiten je eigen bubbel wilt begrijpen, moet je jezelf altijd die vraag stellen”, zegt Johar.

‘Het probleem is dat mensen weigeren met elkaar te praten’

Discussie
Maurits van der Veeken, vierdejaarsstudent Bedrijfskunde, volgde de module afgelopen oktober. Over de verschillende sessies zegt hij: “Je praat over thema’s waar uiteenlopende opvattingen over bestaan. Dat is interessant, want je leert zo beter begrijpen waarom anderen vinden wat ze vinden. Tegelijkertijd is er ruimte om elkaars mening ter discussie te stellen en dat maakte de cursus voor mij superboeiend. In het reguliere onderwijs is veel minder ruimte voor dit soort gesprekken.”

Lees ook: Gratis lessen in zelfontplooiing

Informatiebubbel
Op basis van hun ervaring met Oordeelsvorming denken Johar en Maurits dat het goed is om in gesprek te blijven. Zo kom je nader tot elkaar. Neem bijvoorbeeld het Zwarte Piet-debat. “Het probleem is dat mensen weigeren met elkaar te praten. Iedereen is zo emotioneel. Het land is compleet gepolariseerd door die discussie”, vindt Maurits. Johar valt hem bij: “Als je nooit uit je informatiebubbel komt, worden je opvattingen extremer en ben je minder tolerant voor afwijkende meningen. Dat is wat er in de pietendiscussie ook is gebeurd.”

Of Oordeelsvorming écht leidt tot meer begrip voor elkaars meningen? “Soms ontstaat er vooral wrijving”, geeft Johar toe. “Maar dat is beter dan het ongemak ontwijken en onderwerpen doodzwijgen.” Maurits merkte dat de meningen over genderneutrale toiletten behoorlijk uiteen liepen. “Sommige studenten snappen niet waar zoiets voor nodig is. Maar door de sessies van Ucademy leer je ook over de achtergrond van genderneutraliteit. Meer kennis zorgt vaak ook voor meer tolerantie.”

Vanaf 11 december start Ucademy weer met de modules. Meld je snel aan via Ucademy.nl.