Ucademy: gratis lessen in zelfontplooiing

Ben ik blij met mezelf? Hoe ga ik om met een steeds sneller veranderende wereld? Binnen het reguliere onderwijs krijg je niet altijd antwoord op zulke vragen, maar gelukkig kunnen Avansstudenten sinds een jaar terecht bij Ucademy. Het bestuur bestaat dit jaar uit Danny van den Munckhof, Marco Meeuwse en initiatiefnemer Eva-Lisa Janssen.

“De focus van hoger onderwijs ligt vaak op kennis, wetenschap, stoffige theorieën en achterhaalde modellen”, vindt Eva-Lisa. Ze erkent dat vakkundigheid belangrijk is. “Maar aan de andere kant is empathie natuurlijk ook heel belangrijk. Daarnaast moeten studenten leren omgaan met moderne problemen, zoals prestatiedruk.” Daarom startte ze vorig jaar met medestudenten het initiatief. Niet helemaal nieuw: de studenten lieten zich inspireren door de Amsterdamse Bildung Academie.

‘Ucademy begon ooit klein, maar verspreidt zich als een lopend vuurtje’

Snelle groei
Volgens Eva-Lisa is het bijzonder dat nu studenten van twee hogescholen samenwerken. Danny van den Munckhof studeert Communication & Multimedia Design bij Avans terwijl Marco Meeuwse een studie in Gamedesign volgt aan de NHTV. Eva-Lisa: “Die mix van twee hogescholen is interessant. Ucademy begon ooit heel klein, maar verspreidt zich als een lopend vuurtje. Van zes studenten groeiden we binnen een jaar uit tot vijfentwintig studenten die dagelijks aan Ucademy werken.”

Digitalisering
Niet alleen het bestuur is verversd: Ucademy biedt ook een nieuwe module aan. Wie wil, kan het vak Digitalisering volgen. “De wereld verandert razendsnel. We krijgen voortdurend nieuwe informatie binnen. Dat heeft impact op ons welzijn. In deze modulen leren we studenten met die veranderingen om te gaan.”

‘We leren studenten speciale technieken waardoor ze creatiever worden’

Out-of-the-box
Succesvolle vakken die Ucademy vorig jaar al op het programma had, zijn nu weer beschikbaar. Heb je bijvoorbeeld moeite met originaliteit, dan is er het vak Creatie & Inspiratie. Eva-Lisa: “We leren studenten speciale technieken waardoor ze creatiever te worden. Out-of-the-box-denken dus. Maar het gaat binnnen dit vak ook over het omgaan met cultuurverschillen. Een erg actueel thema in onze samenleving.”

Identiteit
“Wie ben je precies? Wat vind jij mooi en minder mooi aan jezelf en hoe leer je jezelf waarderen. We hopen dat studenten zelfverzekerder en krachtiger worden door het vak Self-Confidence”, vertelt het bestuurslid. Identiteit is constant in beweging en aan verandering onderhevig, maar op deze manier werken studenten aan hun kernwaarden en zelfvertrouwen.

In totaal biedt Ucademy vijf modules aan. Het zijn volgens Eva-Lisa “allemaal vakken die wezenlijk belangrijk zijn, elke dag weer”. De modules zitten elk seizoen vol, dus meld je snel aan via Ucademy.nl.