Bossche Associate degrees: van 7 naar 800 aanmeldingen en 150 diploma’s

De eerste lichting studenten van de Avans Academie Associate degrees (AAAd) in Den Bosch ontvangt binnenkort hun diploma. Waar de academie twee jaar geleden mikte op 150 studenten, werden het er 300. Op basis van het huidige aantal aanmeldingen en de ervaringen van de afgelopen twee jaar verwacht de academie tussen de 800 en 1000 nieuwe studenten. Karina Visscher, academiedirecteur: “De explosieve groei is ongekend. Dat is voor ons zelf ook boven verwachting.”

7 aanmeldingen Associate degree; Avans verwacht komende maanden groei, kopte Punt in februari 2017. Avans maakte zich geen zorgen. “We verwachten de komende maanden een forse groei in het aantal aanmeldingen”, zei een communicatiemedewerker destijds.

Die zeven aanmeldingen werden er dat jaar inderdaad een stuk meer: ruim driehonderd. De nieuwe academie startte uiteindelijk met zeven opleidingen.

Toen tot nu
Na een flinke verbouwing, begonnen de eerste studenten met hun opleiding in het pand aan het Stationsplein. Dat werd gedeeld met de Academie voor Marketing en International Business (AMIB). Maar al na een jaar bleek het pand te krap. Mede door de groei van AMIB, maar ook door de flinke toename in aanmeldingen voor de Ad’s zelf. Er werd besloten uit te wijken naar een ander pand aan de Statenlaan.

Academiedirecteur Visscher: “Dit jaar verwachten we 800 en 1000 nieuwe instromers.” Ze is vanaf het begin betrokken bij de AAAd. “We hebben altijd veel vertrouwen gehad in de academie.”

Maatschappelijk gat
“De explosieve groei is ongekend. Dat is voor ons zelf ook boven verwachting. We bereiken dus de doelgroep die we voor ogen hebben en we vullen een maatschappelijk gat. Hier lopen studenten rond die ofwel meteen zouden gaan werken, of juist zouden uitvallen in ander onderwijs.  Praktisch ingestelde havisten die (nog) niet naar de bachelor willen. Of mbo-studenten die nog verder willen doorstuderen.”

De toename in het aantal studenten past binnen de landelijke trend. Ook andere hogescholen die Ad’s aanbieden, zien elk jaar een toename. Maar niet zo als Avans. Associate degrees bestaan al sinds 2006. Veelal als pilot. Alleen de Hogeschool van Rotterdam kende al langer een écht succesvolle Ad-tak. De Rotterdam Academy vierde vorig jaar hun 5-jarig bestaan. Visscher: “Wij hebben hun voorbeeld gevolgd en zijn er full swing ingegaan. We hebben er altijd veel vertrouwen in gehad.” Ze roemt het College van Bestuur (CvB) voor “de goede support. Erg fijn als je zo aan het pionieren bent.”

Groei
De capaciteit van het huidige gebouw bedraagt 1100 studenten. Er wordt al gesproken over het bijhuren van extra verdiepingen. Het is nog wachten op groen licht vanuit het CvB. “Het is nu niet te krap”, volgens Visscher, “maar met de verwachtte groei hebben we die extra ruimte alsnog volgend jaar of over twee jaar nodig.” Inmiddels biedt de academie twaalf opleidingen aan en worden voorzichtig prognoses van 1200 tot 1400 aanmeldingen gemaakt.

Praktijkgericht onderwijs is verankerd in de opleidingsvorm. Zijn er met deze groei nog genoeg bedrijven in de regio voor onderwijsopdrachten en stages? “Dat is tweeledig. Onze studentenpopulatie komt uit een brede regio. Van Limburg, tot Utrecht en zelfs uit Rotterdam. Dat betekent ook dat het verzorgingsgebied heel breed is. We zitten zelfs in een luxepositie: we krijgen meer aanvragen van opdrachtgevers dan dat er ruimte is in het curriculum. Maar, moet ik erbij zeggen, we hebben de huidige arbeidsmarkt ook heel erg mee.”

Perspectief
Veel studenten mogen aan de slag bij hun stagebedrijf, weet Visscher. Maar de naamsbekendheid is nog een dingetje: in vrijwel geen enkele vacature staat Ad als vereiste opleidingsniveau.

De academie is een samenwerking aan gegaan met Westerduin Talent. De arbeidsbemiddelaar richt zich op young professionals die het werkveld betreden. “Zij gaan in gesprek met bedrijven met open vacatures. Bedrijven zeggen op zoek te zijn naar een bachelorstudent. Maar door veel door te vragen, blijkt dat zij in veel gevallen een Ad’er nodig hebben.”

Zorgen
Die groei en ontwikkeling binnen de academie vraagt ook veel van de medewerkers. Lachend deelt Visscher: “Ik maak me geen zorgen. Ik noem het uitdagingen.” Al zullen er docenten rondlopen die het wel ‘zorgen’ noemen, erkent ze. De academie groeide van 0 naar 75 medewerkers en Visscher was aanwezig bij alle sollicitatiegesprekken. “We zeiden: weet dat als je hierin stapt, het pionieren met een hoofdletter P wordt.”

De werkdruk wordt door de medewerkers als pittig ervaren, kwam uit het werkbelevingsonderzoek. “Ze zeggen A: ja, het is heel druk. Maar B: het is heel leuk en er is veel ruimte en vrijheid om dingen op te zetten. Er is geen negatieve stress.”

“Er zit uitdaging in onze groei”, besluit Visscher: “de kleinschaligheid en laagdrempeligheid moeten we weten vast te houden.”