Column: Verantwoordelijkheid

Foto: Ilse Wolf

De GGZ trok eerder aan de alarmbel, Hart van Nederland meldt dat jongeren zelf massaal de noodklok luiden vanwege mentale gezondheid in coronatijd en bij onze zuiderburen verwachten psychiaters een tsunami aan jongeren met psychiatrische problemen. Een maand voor de jaarwisseling was vanuit het ministerie van Onderwijs te horen dat studentenwelzijn een grote zorg is in deze tijden. Bovenstaande berichtgeving zou voldoende moeten zijn om daadwerkelijk iets te veranderen, maar dat blijkt moeilijk. Nu wordt er sinds kort ingezet op verbetering van de Nederlandse jeugdzorg en gaan er honderden miljoenen die kant op.

Hoewel dat uitstekend nieuws is, betekent het voor mij niet per definitie een beter perspectief. Het leven als student in tijden van Covid-19 is niet langer draaglijk, zoals dat de voorgaande maanden eigenlijk ook al niet het geval was. Covid-19 is bij lange na niet de enige zorg die we dragen, waarbij alle ogen geregeld op onze doelgroep gericht zijn. Studenten zouden een grote rol spelen als het gaat om het hoge aantal besmettingen, waarbij ik zeker niet ontken dat er veel onverantwoorde keuzes worden gemaakt. Toch zou ik graag het perspectief en de zorgen van de student toe willen lichten, zoals vele andere studenten dat mogelijk al eerder gedaan hebben.

Kennelijk is het normaal om van studenten te verwachten dat wij in coronatijd, waarin gepast onderwijs bijna niet meer mogelijk lijkt, voldoende functioneren. Het curriculum wordt niet aangepast op basis van onze verminderde draagkracht, maar eerder op het feit of het te realiseren is op basis van de bestaande maatregelen. Op het moment dat wij in de knoop raken met deze verminderde draagkracht, bijvoorbeeld door burn-outklachten, kunnen we zo goed als geen kant op.

‘Op het moment dat wij in de knoop raken, kunnen we zo goed als geen kant op’

De geestelijke gezondheidszorg in Nederland is kennelijk zo’n grote puinhoop, dat de benodigde begeleiding ontbreekt. Als je wel een beroep kunt doen op de psychologische experts van de academie, kan dat niet op fysieke wijze. Ben je op zoek naar een stage? Dan ben je helemaal op jezelf aangewezen en word je beperkt in je mogelijkheden om de wereld van werkgevers te verkennen. Mocht je als student te maken hebben met eenzaamheid, dan moet je die harde waarheid maar zien te slikken. En er kan zelfs gezegd worden dat het hogeschool onderwijs misschien niet voor je weggelegd is, omdat je niet de juiste mentaliteit hebt.

Hoe kan het hoger onderwijs ingericht zijn op een specifieke mentaliteit als het hebben van die mentaliteit niet altijd haalbaar is? Daarbij komt nog dat het werken aan je huidige mentaliteit bemoeilijkt wordt door de beperkte mogelijkheden waarmee we te maken hebben. Kortom: ik ben het zat. Het volgende schooljaar moet er beter uit komen te zien. Niet alleen voor mijzelf, maar voor heel studerend Nederland.

Bjorn Keeris is tweedejaarsstudent Social Work in Den Bosch en schrijft voor Punt over politiek, het studentenleven, de coronacrisis en rechtvaardigheidskwesties.

Zit je niet lekker in je vel of loop je vast tijdens je studie? Je kunt bij Avans gebruikmaken van studentendecanen. Een afspraak maken kan bij de Studenten Informatie Balie. Maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:30 uur kunnen studenten er terecht voor studiegerelateerde vragen. De balie is ook telefonisch en via WhatsApp bereikbaar: 088-5257550. Daarnaast kunnen studenten via service.punt.avans.nl vragen stellen.