Woningnood onder internationale studenten: Avans roept medewerkers op studenten in huis te laten logeren

Ben je medewerker van Avans en heb je in huis nog een leegstaande kamer? Dan roept Avans op die tijdelijk te vergeven aan internationale studenten die geen woonplek in Nederland kunnen vinden. Op die manier hoeven zij niet te stoppen met hun studie, een scenario dat nu wel dreigt. Jacomine Ravensbergen, vicevoorzitter van het College van Bestuur, heeft twee kamers in haar huis in Rijen in de aanbieding.

“Als ik een oproep doe aan anderen, vind ik dat ik zelf het goede voorbeeld hoor te geven. Practice what you preach. Twee logeerkamers lost het probleem niet op, maar helpt wel”, zegt Jacomine Ravensbergen. “Het is een noodzakelijke en hopelijk eenmalige actie. Voor een grote groep internationale studenten wordt de situatie steeds nijpender. Ik vind het mooi om studenten te kunnen helpen.”

Avansmedewerkers, maar ook andere inwoners in de regio met vrije kamers, kunnen via het mailadres van International Office meer informatie vragen. Avans helpt woningzoekende studenten een adres te vinden en begeleidt de aanbieders van een woonruimte. Samen kijken ze vervolgens welke afspraken gemaakt zouden moeten worden met studenten en hoe het met de kostenvergoeding zit.

Hoge nood
Niet alleen internationale studenten hebben moeite met het vinden van woonruimte. Dat is ook een groot probleem onder Nederlandse Avansstudenten. “Maar onder internationale studenten is de nood het hoogst, er is acuut huisvesting nodig”, aldus Ravensbergen. “Natuurlijk hebben we oog voor Nederlandse studenten die een grote reisafstand afleggen. Met wooncorporaties en gemeenten zijn we gesprekken gestart om op de middellange en lange termijn structurele oplossingen te kunnen realiseren, maar het is een heel complex probleem.”

Voor Avans gaat het momenteel om 64 internationale studenten in Breda en 18 in Den Bosch. Als zij niet op tijd woonruimte vinden, is het afbreken van hun studie een mogelijk gevolg. “Dat zou heel vervelend zijn. We hopen dat we een aantal van hen met deze oproep toch kunnen helpen aan geschikte woonruimte”, vertelt Ravensbergen.

Afspraken
Het is overigens niet zo dat Avans vóór deze actie niets deed op het gebied van huisvesting voor internationale studenten. De hogeschool heeft afspraken met wooncorporaties, die luiden dat het aanbod elk jaar 10 procent stijgt of daalt. Die komen voort uit structureel overleg met gemeentes en andere onderwijsinstellingen. “Dit jaar hebben we, vanwege de hogere nood, nog wat extra kamers kunnen afspreken. Maar Avans heeft zelf geen rol in het aanbieden van woonruimte voor studenten, wel ondersteunen we waar mogelijk. We communiceren ook duidelijk dat het uiteindelijk de eigen verantwoordelijkheid is van de student om huisvesting te vinden”, aldus Ravensbergen.

Saai
De Avansbestuurder woont zelf in het Brabantse Rijen, een dorp tussen Tilburg en Breda. “Daar is het wel wat saai voor ze”, denkt Ravensbergen, die nog geen lijstje heeft opgesteld met huisregels voor haar potentiële logés. “Die spreek ik graag met de studenten zelf af. Doordeweeks zullen ze overdag veel op Avans zijn, en bij gelegenheid bij andere studenten.”

Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie en vragen terecht bij International Office van Avans. Mailen kan naar internationaloffice@avans.nl, bellen kan naar 088-5258001.

Marike Kruize

Goedemiddag, u zoekt woonruimte voor studenten? Ik zit erover te denken om hospita te worden en een kamer aan buitenlandse studenten te verhuren. Graag hoor ik de voorwaarden. Hartelijke groet, Marike Kruize

2021-10-10 14:10:19

Jac teklenburgka