Avansstudenten protesteren in Breda tegen ‘oneerlijke’ energietoeslag

Energieprotest in Breda

Op de Grote Markt in Breda verzamelde zich donderdagavond een groep ontevreden studenten om te protesteren tegen de regels rondom de energietoeslag. De studenten komen daar nu niet voor in aanmerking. “Geef ons ook 1300 euro”, klonk het voor het bordes van het oude stadhuis. Tussen de menigte liepen ook Avansstudenten mee.

Om zeven uur liep het plein vol met tientallen demonstranten. De ene is de andere niet, want tussen de bezorgde studenten stonden ook ‘gewone’ burgers uit Breda. De aanwezigen gingen met elkaar en voorbijgangers in gesprek, in de hoop gehoord en gezien te worden door de gemeente. De gemeenteraad vergaderde namelijk die avond in het stadhuis over de energietransitie.

Lage inkomens, hoge lasten
Roxy* is een van de initiatiefnemers van dit protest. De laatstejaarsstudent van St. Joost School of Art & Design heeft maar één doel voor ogen: gelijke kansen voor ieder student. “Studenten hebben het al zwaar genoeg met lage inkomens en hoge lasten. In Breda heeft niet iedereen recht op een energietoeslag. Daarom staan wij hier.”

De 24-jarige student woont al vier jaar op zichzelf en is bijna klaar met haar studie. Toch moet de opleiding niet een jaartje langer duren, geeft ze aan: “Ik zak anders door het ijs.” Roxy pleit met haar achterban voor energietoeslag voor iedereen. Oók voor studenten onder 21 jaar, wat nu niet het geval is in Breda. “Studenten kunnen nu alleen een compensatie aanvragen via een bijzondere bijstand. Het is gewoon niet eerlijk.”

Studenten in Breda kunnen via de gemeente een bijzondere bijstand aanvragen. Dit is voor noodzakelijke of bijzondere extra kosten die ze niet kunnen betalen, zoals de energielasten. Om in aanmerking te komen voor deze compensatie mogen alleenstaande studenten niet meer dan driehonderd euro per maand verdienen. In dat geval krijgen ze een vergoeding van de gemeente.

‘Genoodzaakt uit huis te gaan’
Voor het stadhuis staat ook Niels van Rijsbergen. De student Communication & Multimedia Design woont al drie jaar in een sociale huurwoning in Breda. Zijn buren krijgen wel een energietoeslag, maar hij niet. “Puur en alleen omdat ik student ben. En dat vind ik niet eerlijk.”

Niels, 23 jaar, kan niet werken door ziekte en krijgt dus een studietoeslag. Dit is een toeslag voor studenten die door een medische beperking niet kunnen bijverdienen naast hun studie. Maar compensatie voor de stijgende energiekosten zit er dus nog niet in.

Met de huidige lasten denkt hij voorlopig wel het hoofd boven water te houden. Maar bij zijn medestudenten ziet hij een ander verhaal. “Een paar vrienden van mij op kamers zijn genoodzaakt om terug naar hun ouderlijk huis te gaan, omdat ze de lasten niet meer kunnen betalen. Dat doet wel wat met me.”

Energieprotest

‘Ze willen van alles van je weten’
Onder een paraplu en met een dikke winterjas aan staat ook Liz*. De student Forensisch Laboratorium Onderzoek aan de Lovensdijkstraat verhuist zaterdag naar een studentenwoning in Breda. Ze hoopt de hoge energieprijzen te kunnen betalen, maar leeft ook in angst. “Ik kan de kosten aan, maar ben wel bang dat het zonder compensatie toch iets te veel wordt.”

Bij het aanvragen van de energietoeslag schrok Liz van de ‘omslachtige’ en ‘onlogische’ eisen. “Ik begin net aan mijn studie in Breda en de regels zijn niet eerlijk. Ze willen van alles van je weten, maar alle studenten moeten gewoon recht hebben op een compensatie.” Ze staat daarom op de Grote Markt met twee vrienden. Duidelijkere regels en weg met de bijzondere bijstand is haar streven.

*Studenten Roxy en Liz willen niet met hun echte namen in het artikel. Hun volledige namen zijn wel bekend bij de redactie.

Punt doet op dit moment samen met 19 andere universiteits- en hogeschoolbladen onderzoek naar inclusie en diversiteit. Daarvoor is een enquete opgesteld. Studenten kunnen die via deze link invullen, medewerkers kunnen dat hier doen. Dat duurt ongeveer tien minuten en kan anoniem.