Mannen in hoger onderwijs maken inhaalslag

Illustratie: Jolien van Zutphen

Steeds meer twintigers hebben een hbo- of universitair diploma op zak. In 2013 gold dat voor 43 procent van alle 29-jarigen en nu voor 56 procent. Mannen lopen hun achterstand op vrouwen enigszins in.

Uit nieuwe cijfers van statistiekbureau CBS blijkt dat vorig jaar 59 procent van de 29-jarige vrouwen een opleiding aan een hogeschool of universiteit had afgerond, tegen 53 procent van de mannen.

Tien jaar geleden was dit verschil nog bijna tweemaal zo groot: 49 om 38 procent. De diplomakloof tussen mannen en vrouwen slinkt dus.

© HOP. Bron: CBS.

Volgens het CBS neemt het aantal gediplomeerden toe omdat de twintigers op alle niveaus langer onderwijs volgen dan tien jaar geleden. Van de 23-jarigen volgt meer dan de helft (53 procent) een opleiding. In 2013 was dat 45 procent.

© HOP. Bron: CBS.

Mannen presteren al jaren minder goed dan vrouwen in het hoger onderwijs. Ze vallen vaker uit en het duurt gemiddeld langer voor ze hun diploma behalen.