Ook andere landen trekken meer buitenlandse studenten

Lotte Verheul
Illustratie: Lotte Verheul

Nederland behoort tot de landen met de meeste buitenlandse studenten, achter landen als het Verenigd Koninkrijk, Canada en Oostenrijk. Maar elders neemt de internationalisering ook behoorlijk toe, staat in het jaarlijkse rapport Education at a Glance.

Volgens allerlei politieke partijen trekt Nederland te veel buitenlandse studenten. De huidige regering van PVV, VVD, NSC en BBB wil de migratie inperken en heeft al een bezuiniging ingeboekt.

Toch zijn er landen die naar verhouding meer buitenlandse studenten trekken. Uit een vergelijking van de economische samenwerkingsorganisatie OESO blijkt dat Nederland wel tot de kopgroep behoort, maar niet bovenaan staat.

Luxemburg
In Luxemburg komt meer dan de helft van alle studenten uit het buitenland. Het land steekt in dit opzicht altijd al ver boven de rest uit, blijkt uit de vergelijking van de OESO tussen de jaren 2022 en 2013.

De nummers twee en drie zijn Australië en het Verenigd Koninkrijk, die boven de 20 procent uitsteken. Ook Oostenrijk, Zwitserland en Canada trekken meer internationals dan Nederland. Bijna overal is de internationalisering toegenomen.

De daling in Nieuw Zeeland heeft vooral te maken met de coronacrisis, waar de lockdown langer duurde. Inmiddels is er weer een flinke toename.

Opvallend zijn de Verenigde Staten, waar het percentage internationals tamelijk laag uitvalt: zo’n vijf procent. Maar aan de topuniversiteiten ligt dat anders. Bij Harvard en Princeton bijvoorbeeld gaat het om een kwart van het totaal.