Veel minder studenten kiezen premaster aan universiteit

Dit studiejaar trokken de universiteiten honderden schakelstudenten minder dan vorig jaar. Het scheelt 22 procent. Mogelijk komt het door de goede arbeidsmarkt voor hbo’ers of de terugkeer van de basisbeurs.

Volgens de nieuwste cijfers, die deze maand naar buiten kwamen, verwelkomden de universiteiten dit studiejaar (2022) zestigduizend nieuwe bachelorstudenten. Dat waren er 2.900 minder dan in 2021: een tamelijk forse daling.

Maar daarin blijken de ‘schakelstudenten’ meegeteld: de studenten van de premasterprogramma’s. Die studeren op papier bij een bacheloropleiding, alleen duurt hun programma slechts zes maanden tot een jaar. Daarna mogen ze aan de master beginnen.

In 2020 waren er 7.500 premasterstudenten, het jaar erna 6.900 en dit studiejaar 5.400, meldt universiteitenvereniging UNL. Het aantal premasterstudenten daalde zelfs harder (1.500 minder) dan het aantal ‘echte’ bachelorstudenten (1.400 minder).