Te weinig werkplekken

Studenten zijn nog steeds ontevreden over de werkplekken in Tilburg. Dat blijkt uit de Nationale Studenten Enquête 2013. Er zijn volgens de studenten te weinig plekken beschikbaar en de plekken die er zijn, zijn niet geschikt.

Tilburgse studenten beoordelen de beschikbaarheid van werkplekken met 2,17 op een schaal van 5. Adjunct-directeur van de Academie voor Bouw & Infra (AB&I) Corné Verhees ziet het probleem.  ‘Meer werkplekken creëren heeft zeker onze prioriteit maar we willen het vooral goed doen. De ruimte in Tilburg is heel beperkt. Daarom kijken we goed naar wat er nodig is en hoe het gebruikt gaat worden. We gooien niet zomaar wat tafels neer’, zegt Verhees.

Wedstrijd
In februari heeft de studentenraad van AB&I een ontwerpwedstrijd uitgeschreven. Studenten konden plannen indienen voor nieuwe werkplekken, maar moesten zich wel houden aan een aantal kaders zoals een beperkt budget en brandveiligheid. Daar zijn echter geen bruikbare voorstellen uitgekomen, zo meldt docent Gie Steenput.

Avans onderneemt voor september 2013 wel al een aantal acties. Het belangrijkste is dat er meer werkplekken komen in het maquettelokaal. Dit wordt mogelijk met de aanschaf van tien vitrinekasten waarin werk van studenten kan worden tentoongesteld. Maquettes die nu nog bewaard worden in het maquettelokaal kunnen deels in de vitrinekasten. Daarnaast komen er permanente tentoonstellingsborden op de tweede verdieping zodat het maquettelokaal ontlast wordt en de exporuimte niet meer gebruikt hoeft te worden om studentenwerk tentoon te stellen.

‘Er wordt ook werk gemaakt van extra werkplekken onder de vide op de begane grond in de vorm van brandvrije overleg cubicals. Dat zijn kleine kubusachtige werkplekken waarin vier studenten kunnen overleggen’, zegt Steenput. Deze cubicals worden in de herfstvakantie geplaatst.

Eerste verdieping
Studenten van de minor Architectuur krijgen komend studiejaar de opdracht om met voorstellen te komen voor nieuwe werkplekken op de eerste verdieping, de zone tussen collegezaal en het Grand Café en de exporuimte in samenhang met nieuwe werkplekken in Xplora.

‘Aan deze minor doen veertig studenten mee. Half november hebben we dus gegarandeerd veertig voorstellen voor nieuwe werkplekken. Begin 2014 zouden we dan aan de slag kunnen met het uitvoeren van acties gebaseerd op deze ontwerpen’, zegt Steenput.