Student wil spellingscontrole tijdens tentamens

Een student Commerciële Economie in Den Bosch heeft dyslexie. Hij wil graag gebruik maken van spellingscontrole tijdens tentamens. De examencommissie wil daar niet aan beginnen. De student gaat in beroep.

Tijdens de zitting van het College van Beroep voor de Examens (COBEX) geeft de student aan dat hij een blinde vlek heeft voor spelling en grammatica. Het lukt hem niet een voldoende te halen voor Engels of Spaans. Met spellingcontrole denkt hij dat het wel lukt.

Competentie aantonen
‘We kunnen dit hulpmiddel niet inzetten als iemand de competentie niet beheerst’, zegt de examencommissie. ‘Spellingscontrole kan alleen worden gebruikt als we niet op spelling en grammatica toetsen. Bij andere studenten worden spellings- en grammaticafouten ook aangerekend. Als deze student gebruik mag maken van spellingshulp dan meten we niet wat we willen meten.’

De student was voor de aanvang van zijn studie op de hoogte dat hij twee talen moest volgen. ‘Ik wist dat er twee talen gegeven werden op de opleiding en ook dat deze getoetst zouden worden. Ik kwam er pas in de tweede helft van de propedeuse achter dat ik er zoveel moeite mee had omdat het toen pas aan bod kwam’, vertelt de student.

Hij heeft vanwege zijn dyslexie al gebruik kunnen maken van extra tijd en andere hulpmiddelen, maar tevergeefs. Als er niets gebeurt, is de student bang dat hij zijn diploma nooit haalt.

Extra inspanning en tijd
Onmogelijk is het volgens de examencommissie niet. ‘Het is meerdere studenten Commerciële Economie met dyslexie gelukt om hun diploma te behalen. Misschien kost het wat extra inspanning en tijd maar het lukt vaak wel.’

Schikking
De student werd voor de zitting al extra hulp aangeboden door de examencommissie. De student had dit echter niet gelezen als een aanbod. Tijdens de zitting wordt de zaak alsnog geschikt. Afgesproken is dat de student extra lessen kan volgen en eventueel bijles zoekt. De beoordelend docent houdt rekening met zijn dyslexie en neemt extra tijd om één op één zijn resultaten door te nemen.