Punt Magazine: Poepbacterie op Avans-toetsenborden

Tilburg heeft de smerigste toetsenborden van Avans. Dat blijkt uit onderzoek van Punt en studenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek.

Tweedejaarsstudenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Ichell de Groot, Ellis de Vries, Manon Quist en Kim de Buck, onderzochten in opdracht van Punt op de drie hoofdlocaties van Avans in totaal dertig toetsenborden en computermuizen. Gewapend met wattenstaafjes onderzochten ze de toetsenborden op diverse bacteriën.

Tilburg het viest
Tilburg heeft de twijfelachtige eer om tot winnaar uitgeroepen te worden. Op de Cobbenhagenlaan komen gemiddeld 339 ‘kolonievormende eenheden per milliliter’ voor op een toetsenbord in Xplora. In Den Bosch zijn dat er 123 en in Breda 75 per toetsenbord.

Ook de toetsenborden in de collegezalen, docentenwerkplekken bij smartboards, zijn in Tilburg het smerigst. Een gemiddeld toetsenbord bevat 125 groepen bacteriën. In Breda zijn dat er gemiddeld 65 en in Den Bosch 7.

Meeste poepbacteriën in Breda
Op alle locaties werd de Staphylococcus aureus het meest aangetroffen. Deze bacterie is afkomstig van de huid en de slijmvliezen. Daarnaast werden ook de Klebsiëlla pneumoniae, de enterococci bacterie en de E.coli-bacterie, ook wel de poepbacteriën, aangetroffen. Deze bacteriën komen normaal alleen voor in het darmkanaal, maar voelen zich blijkbaar ook erg thuis op de toetsenborden op de Hogeschoollaan in Breda. Daar werd namelijk het grootste aantal poepbacteriën aangetroffen.

‘Sommige bacteriën zitten gewoon op de huid. Het is dus niet zo gek als die gevonden geworden op een toetsenbord’, aldus biologiedocent Nicole van den Braak. ‘Er zijn ook bacteriën gevonden die normaal alleen in de darmen voorkomen. Dat betekent dus dat mensen hun handen niet goed hebben gewassen als ze naar de wc zijn geweest. Daar word je niet meteen ziek van, maar het zegt wel iets over de hygiëne.’

Lees meer over het onderzoek naar de toetsenborden in het nieuwe Punt 2. Daarnaast lees je in de nieuwe editie waarom vrouwen graag zijdelings poseren voor een foto en krijg je tips voor LinkedIn en de beste studentenwijnen.

Het magazine ligt vanaf vandaag overal in de bakken en is ook online te lezen.

Breda

Hoeveel milliliters gaan er dan in een toetsenbord??

2014-10-20 08:56:13

AvansBredaStudent

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwwwwwwwwwww!!

2014-10-19 19:30:25

Tilburg

Vind ik ook niet gek als je af en toe ziet hoe de heren toiletten eruit zien. Af en toe vraag ik mij af of ik niet in een varkensstal naar school ga.

2014-10-19 14:41:32