SBRM-student genomineerd voor Retail Scriptieprijs

Kallaya van Kessel, net afgestudeerd aan Small Business & Retail Management in Den Bosch is genomineerd voor de VEDIS Retail Scriptieprijs. Haar scriptie over winkelleegstand maakt samen met twee andere scripties kans op 3.000 euro.

VEDIS organiseert in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en NIMA de Retail Scriptieprijs 2014. Studenten van een retail-gerelateerde opleiding op het hbo of de universiteit maken kans op de prijs. Bij de beoordeling wordt gekeken naar originaliteit, innovativiteit, analytisch vermogen en praktische relevantie voor de retail.

Winkelleegstand
Kallaya deed onderzoek naar de winkelleegstand van de Voorstraat in Vianen. De leegstand is daar de afgelopen jaren flink toegenomen. Kallaya: ‘Het is een actueel onderwerp en het past goed bij mijn opleiding. Misschien wil ik later zelf een eigen zaak beginnen en het probleem van winkelleegstand interesseerde mij. Over dit onderwerp was nog erg weinig literatuur te vinden en het was best spannend om de oplossing zelf te ontdekken.’

Beloning voor het harde werk
Naast de Avansstudent zijn Maarten Hazeu en Veronika Snijders van de Nyenrode Business Universiteit en Jorrieke Buis en Marsha van Wort van TMO Fashion Business School genomineerd. ‘De nominatie heeft mij erg verbaasd. Hoewel mijn scriptie goed ontvangen werd als afstudeeropdracht, had ik er in eerste instantie nooit aan gedacht mijn scriptie in te sturen voor de Retail Scriptieprijs. Dat ik bij de laatste drie genomineerden zit, is voor mij al een geweldige prestatie. Ik zie dit als een beloning voor het harde werk tijdens de afstudeerstage’, aldus Kallaya.

Geweldige prestatie
Afstudeerbegeleider Jan Derickx is erg trots op Kallaya. ‘Het is een geweldige prestatie. Ze is de enige hbo-student die genomineerd is voor deze prijs en ook de enige genomineerde die haar scriptie alleen heeft geschreven.’
Volgens Derickx is het onderzoek van Kallaya naar winkelleegstand ook toepasbaar op andere ‘kleinere steden’. ‘Ze heeft gekeken naar de inrichting van winkelstraten maar ook naar het proces tussen vastgoedeigenaren, ondernemers en de gemeente.’

Het onderzoek van de Avansstudent wordt momenteel toegepast in Vianen. Derickx: ‘De gemeente is er volop mee aan de slag. Er wordt gekeken wat haalbaar is en dat wordt ingepast in de plannen.’

De VEDIS Retail Scriptieprijs wordt uitgereikt tijdens RetailPoort op donderdag 6 november.