Medewerkers Avans minst tevreden over werkdruk en directies

Avansdocenten en andere medewerkers zijn het minst tevreden over de werkdruk en de directies. Over heel Avans scoren die twee pijlers het slechtst met een 6,7. Dat blijkt uit het werkbelevingsonderzoek dat werd uitgevoerd onder 1.699 medewerkers.

Het werkbelevingsonderzoek werd in oktober 2014 uitgevoerd onder alle medewerkers van Avans. 1.699 medewerkers (68 procent van het totaal) vulden de vragenlijst met 46 stellingen keurig in.

Het meest kritisch wordt met een 6,7 gedacht over de werkdruk en de directies. ‘De kennis van de directie over wat er leeft onder de medewerkers’, scoort daarbij het slechtst met een schamele 6. En de ‘tijd die beschikbaar is om werk te doen’, scoort een 5,8.

Gemiddeld wel tevreden
Gemiddeld genomen is de Avansmedewerker wel tevreden over de hogeschool. Op een schaal van één tot tien scoort Avans een 7,2. Volgens onderzoeksbureau Integron ligt dat cijfer 0,2 boven het gemiddelde van andere hogescholen.

Daarnaast werd gemeten hoe aantrekkelijk Avans is als werkgever; een 7,7 was de beoordeling. Dat is een stijging ten opzichte van 2012 toen de medewerkers Avans beoordeelden met een 7,5.

Aanbevelen bij bekenden
In het onderzoek is ook gemeten of medewerkers Avans zouden aanbevelen bij bekenden. 27 procent is zeer enthousiast, 61 procent is minder enthousiast over Avans en 12 procent zou Avans niet aanbevelen als werkgever.

Het meest tevreden zijn de medewerkers over de kwaliteit van het onderwijsprogramma en het werk en perspectief. Beide worden beoordeeld met een 7.7. De afwisseling van werk, vrijheid van indeling en de vrijheid van uitvoering zijn daarbij beoordeeld met een 8,1.

Onvoldoende samenwerking diensteenheden
Het laagste cijfer in de test ging naar de kwaliteit van de samenwerking tussen diensteenheden en de academies. De samenwerking ontving een beoordeling van 5,5. Het gevoel van veiligheid op de werkplek scoort met een 8,3 het beste in de gehele test.