Digitaal inleveren werkstukken moet de norm zijn

Digitaal inleveren van werkstukken en andere beroepsproducten zou de norm moeten zijn bij Avans. Dat vindt de studentenfractie van de Avans Medezeggenschapsraad.

De Avans Medezeggenschapsraad (AMR) is gevraagd om in te stemmen met de nieuwe Onderwijs- en Examenregeling (OER) van Avans. De studenten denken dat er weinig beleid is als het gaat om het inleveren van producten en willen dit graag opnemen in de OER. ‘Soms voldoet digitaal, dan weer digitaal en hard-copy of zelfs meerdere papieren versies’, aldus student-lid Rick Bastiaanssen tijdens de AMR-vergadering.

Zes pallets papier
Digitaal inleveren zou volgens hem de norm moeten zijn ‘Studenten hoeven dan niet speciaal naar Avans te komen om een hard-copy exemplaar van hun werk in te leveren en digitaal inleveren scheelt daarnaast in printkosten. Avans kiest er bewust voor om een duurzame hogeschool te zijn. Chapeau dan, als er iedere maand zes pallets papier doorheen gaan in Xplora Breda.’

Een uitzondering zou er moeten zijn voor afstudeerwerken en voor werk waarbij digitaal inleveren gewoonweg niet kan zoals kunst- of techniekproducten. Rick: ‘We willen het College van Bestuur uitdagen om naar de mogelijkheden van digitaal inleveren te kijken. De faciliteiten zijn er, maar die worden nog niet voldoende benut.’

Student vs. docent
Waar de studenten razend enthousiast zijn over het digitaal inleveren, zijn de docenten een stuk minder blij met de plannen van de studentenfractie. ‘Het is te kort door de bocht om te beslissen dat iedereen voortaan alle producten digitaal na moet kijken’, meent AMR-voorzitter Jacques Pijnappels. ‘Ik zie mezelf niet tachtig documenten op een scherm lezen.’

Geen instemming
De instemming met de nieuwe OER is voorlopig van de baan. Rick: ‘Wij stemmen niet in tot er een stap in de goede richting is gezet. We kunnen het wel een jaar vooruitschuiven, maar wie zegt dat het er dan volgend jaar wel komt.’

Wat denk jij? Moet digitaal inleveren van werkstukken de norm worden? Laat je mening achter in de poll hiernaast. Selecteer daarbij ook of je docent of student bent.

Martijn Luijks

Bij onze academie worden steeds meer beroepsproducten al digitaal ingeleverd. Blackboard biedt tegenwoordig voldoende mogelijkheden om digitaal te corrigeren en ook om documenten van feedback te voorzien. Ander groot voordeel is de plagiaatscanner!

2015-05-01 17:43:17

Bjorn

Leraren kunnen het ook zelf uitprinten als ze het niet digitaal willen nakijken of er niet voldoende mogelijkheden tot zijn. Docenten kunnen toch 10.000 printjes per dag maken.

2015-05-01 16:47:54

-

Digitaal inleveren en docenten kijken digitaal na. Scheelt de studenten een hoop frustratie en kosten voor het printen en een flinke besparing in papier. De docenten die het liever op papier hebben, kunnen het zelf (kosteloos) uitprinten.

2015-05-01 14:36:13

Jasper van Rosmalen

De faciliteiten om in te leveren zijn er. Maar de faciliteiten om digitaal eenvoudig na te kijken zijn er in mijn ogen nog onvoldoende. Graag een tablet/touch-screen met mogelijk om direct in het document commentaar toe te voegen.

2015-05-01 12:12:15